|
enerådende for at bolde de max. 18 meter
vogntogslængde og samtidig opnå størst mulig ladlængde. Bilen var
højrestyret og burde derfor have haft et bakspejl i venstre side, men det
har Carl E. Jørgensen og Frederik Engberg, som var de to lokale
motorsagkyndige dengang, måske ikke ment var nødvendigt.
Tippelad var ikke så udbredt i 1946, endskønt
transporterne dengang var bulk i samme omfang som nu. En chauffør der
ikke kunne håndtere en skovl var der ingen der havde brug for.
|
|
Denne Fordson fra omkring
1947 er kommet til efter dyrskuepladsfotograferingen og har
overtaget indregistreringsnummeret efter den veltjente 38 model V/8.
Mange begræder at denne nummerovertagelse ikke mere er mulig.
Fordson kom fra de engelske Ford fabrikker som en helt selvstændig
engelsk konstruktion. Motoren var en V/8 med 85 hk. Bremserne var
mekaniske! med vacuumforstærkning. Påhængsvognen blev bremset ved
påløb.
Modellen var nærmest en trambus, idet motoren
tog megen plads op i fø |
|
rerhuset. Der var kun to enkeltsæder så hvor
man har gjort af de medfølgende flyttemedhjælpere vides ikke. For
kun chaufføren og én medhjælper har det taget en rum tid at
læsse eller losse to flyttekasser. - Men tid havde en anden
dimension dengang.
Flyttekasserne kunne aftages når der var brug
for en fladvogn. Man bemærker at kofangeren afsluttes med
pejlestænger, de var i øvrigt standardudstyr på vor egen Triangel
fra sidst i trediverne.
Billedet er udskrabet fordi det blev brugt til
firmaets brevpapir. |
|
|