Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 66  -  1981     side    6

     
   Sjælden danskbygget damptromle genopstår.
  
 
 

A/S VØLUND, der i dag fabrikerer vaskemaskiner, startede i 1898 og beskæftigede sig i mange år med snart sagt alt, spændende mellem støberiarbejde, bygning af kraner, broer og næsten alle andre arter store jernkonstruktioner, incl. beholdere, kedler og stålskorstene. I 1910 begyndte man fremstillingen af råoliemotorer, der senere blev til Vølund dieselmotorer.
   I 1920 overtog man på Øresundsvej i København et stort fabrikskompleks og der indrettedes en »lokomotivhal« beregnet til større reparationsarbejder på privatbanelokomotiver. I 1923 begyndte A/S Vølund fabrikationen af damptromler, med en 10 tons udgave af den traditionelle damptromle, med en mindre forvalse og 2 store bagvalser. Omkring 1930 lancerede man en noget mindre og utraditionel type –»Junior« modellen, der kun vejede 7 tons mod »Senior«-modellens 10 tons.
   »Junior«-modellen var beregnet til småveje og havde kun 2 valser. Kedlen var meget utraditionelt bygget med

 

 

rund fyrkase med stålstøbt top. Igennem selve bagkedlen er ført et svært rør hvori tromlens drivaksel er ført fra

 

svinghjulet i venstre side til gearhjul og kædehjul til tromlens fremdrift i højre side. Dampmaskinen er ency-