|
Af Thom Bang Pedersen
Før man indlader sig på den tidlige historie om Triumph
Roadster' en, er det nødvendigt at dvæle lidt ved perioden lige før og
efter krigen, som førte til Standards erhvervelse af Triumph navnet. Ved
slutningen af krigen var Triumph Motor Company erklæret konkurs; fabrik med
tilbehør var til salg. På det tidspunkt var Sir John Black direktør for
Standard Motor Company. Han havde set sig om efter et andet navn, der kunne
indføre et sporty image hos Standard. Triumph Motor Co. blev solgt til
Black for £20.000. Selve fabrikken blev umiddelbart efter solgt til en
koncern ved
Til venstre det særprægede sviger-morsæde, til højre
instrumentbrættet. Fabriksfotos venligst udlånt af BL Heritage Ltd.
|
|
navn B.I. Morris for det samme beløb, og dermed
erhvervede Black Triumphnavnet for næsten ingenting. Denne handel
blev udført i slutningen af 1945. Triumph Motor Co. blev et
datterselskab af Standard Motor Co.
Tidligere havde Standard leveret chassiser,
transmissioner og motorer til de første SS-vogne, William Lyon fra
Jaguar Car Co. lavede. Black solgte værktøjerne til den
6-cylindrede SS-motor til Lyon, men beholdt værktøjet til den 4-cylindrede
motor og havde kun leveret et lille antal motorer til brug i SS 1½
ltr. saloon, |
|
så der var et overskud af motorer til brug i
Standards egen produktion.
John Blacks ambition var at fremstille en sporty vogn
som kunne konkurrere med Lyons Jaguarer. Han kom derfor med en vogn
der var konstrueret til ham selv personlig, og den var forbillede
for Triumph Roadster.
Under krigen havde Standard fabrikken i Canley
produceret dele til Mosquito jagerbombere og havde lært en masse om
at arbejde med aluminium på træramme. Standard havde også
opbygget et overskudslager af aluminiumsplader, |
|
|