Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 66  -  1981     side    9

     
   Triumph Roadster  
 

Af Thom Bang Pedersen

Før man indlader sig på den tidlige historie om Triumph Roadster' en, er det nødvendigt at dvæle lidt ved perioden lige før og efter krigen, som førte til Standards erhvervelse af Triumph navnet. Ved slutningen af krigen var Triumph Motor Company erklæret konkurs; fabrik med tilbehør var til salg. På det tidspunkt var Sir John Black direktør for Standard Motor Company. Han havde set sig om efter et andet navn, der kunne indføre et sporty image hos Standard. Triumph Motor Co. blev solgt til Black for £20.000. Selve fabrikken blev umiddelbart efter solgt til en koncern ved

  

  

  

  

Til venstre det særprægede sviger-morsæde, til højre instrumentbrættet. Fabriksfotos venligst udlånt af BL Heritage Ltd.

 

navn B.I. Morris for det samme beløb, og dermed erhvervede Black Triumphnavnet for næsten ingenting. Denne handel blev udført i slutningen af 1945. Triumph Motor Co. blev et datterselskab af Standard Motor Co.
   Tidligere havde Standard leveret chassiser, transmissioner og motorer til de første SS-vogne, William Lyon fra Jaguar Car Co. lavede. Black solgte værktøjerne til den 6-cylindrede SS-motor til Lyon, men beholdt værktøjet til den 4-cylindrede motor og havde kun leveret et lille antal motorer til brug i SS 1½ ltr. saloon,

 

så der var et overskud af motorer til brug i Standards egen produktion.
   John Blacks ambition var at fremstille en sporty vogn som kunne konkurrere med Lyons Jaguarer. Han kom derfor med en vogn der var konstrueret til ham selv personlig, og den var forbillede for Triumph Roadster.
   Under krigen havde Standard fabrikken i Canley produceret dele til Mosquito jagerbombere og havde lært en masse om at arbejde med aluminium på træramme. Standard havde også opbygget et overskudslager af aluminiumsplader,