|
på træ. Prisen på vognen var dengang incl. afgift
£991.
Den originale 1800 Roadster var formgivet af Standards eget
personale, skønt udviklingen gik mod at bruge designere udefra. Frank
Callaby var manden deri 1944 lavede skalategninger og model til roadsteren.
John Black godkendte Callabys tegninger, Callaby og Arthur Ballard udviklede
så karrosseriet fra de originale tegninger. Det er forstået sådan at
Ballard stod for bagpartiet og Callaby for forpartiet. Det var den tekniske
direktør Ted Grinham som afgjorde, at bagenden på vognen skulle være så
bred, så der blev mere plads til passagerer.
Walter Belgrove blev chefdesigner hos Standard-Triumph i
slutningen af 1945 og lavede nogle modifikationer på Callabys karrosseri,
så det blev renere i linjerne, men John Black ville ikke bekoste nyt
værktøj. Derfor blev den modificerede udgave af roadsteren aldrig sat i
produktion. Walter Belgroves tegninger med modikationer eksisterer stadig.
Triumph 1800 Roadster var den første vogn bygget under det ny
Standard-Triumph navn. Den var det første efterkrigs-design som kom i produktion,
|
|
modeller fra andre mærker var designet før
krigen – og det var den sidste standardmodel i verden med
svigermorsæde. Fra marts 1946 til efteråret 1948 blev der
fremstillet 2.500 stk. 1800 Roadster, hvoraf de 184 gik til eksport.
I 1947 var produktionstallet 935 stk. I efteråret 1948 blev Triumph
2000 Roadster introduceret med en 2.088 ccm Standard Vanguard motor
(samme som i Ferguson traktoren) og 3 fremadgående gear, alle
synkroniserede. Samtidig blev |
|
der udført små ændringer på chassiset. Til
slutningen af 1949, da produktionen hørte op, blev der i alt lavet
2.000 stk., hvoraf 666 blev eksporteret. I 1948 importerede Nordisk
Diesel i Danmark 2 stk. 1800 Roadster. Begge stålgrå og med
chassisnumrene Trd. 1865 og Trd. 1900. Chassis Trd. 1865
Trd 1865 fotograferet på Jagtvejen København,
cirka 1960. |
|
|