Henry Fords T models popularitet og mangfoldighed
i Danmark, illustreret med originale danske fotografier – det er
motivet for dette »Album« og et efterfølgende. Vi har delt det op
i Messing-Ford'er og dem som kom senere.
I messing-perioden var det F. BüIow & Co. som var
generalrepræsentant, og de fleste af fotografierne denne gang har
vi da også lånt af Jan BüIow-Jacobsen, der prisværdigt hæger om
firmaets arkiv.
Generelt kan det siges at i de tilfælde hvor
karrosseriet ikke er standard er det dansk bygget. Bülow havde selv
karetmagerværksted i de år, da virksomheden lå i Knippelsbrogade
i København. Men om karrosserierne er fremstillet der ved vi i dag
ikke med sikkerhed. Der var talrige karetmagere både i København
og i hele provinsen som forsynede chassiser med dansk karrosseri
dengang.
Billedet på forsiden er af C. A. Bülows racer, men
det er værkfører Husted Noe bag rattet (senere bilforhandler |
|
i Randers). Bülow kørte med i det første
Skagen-løb i 1913, men da havde vognen gaslygter, her er der
elektrisk lys, så det er formentlig den skikkelse vognen havde i
1914.
Værkstedet til venstre er Bülows i Knippelsbrogade.
Vognen længst til højre er dog ikke en Ford, men formentlig en Grégoire.
Billedet til højre har vi fra Fritz Videbech i Viborg, som oplyser
at det er hans farbror der forsøger sig som mekaniker. Det kunne
nok være fornødent. Fotoet er fra MOTOR's indsamling.
Fra de første Ford T kom til landet i 1909 blev
modellen straks taget i anvendelse som droske. Fra Stig Rydmann
stammer fotografiet af en meget tidlig Ford T hyrevogn i Slagelse.
På vare- og lastbilerne vil man nikke genkendende til
nogle af firmanavnene, som stadig findes. Bemærk stilændringerne,
først det flade tag over førersædet, senere bliver det krumt, og
endelig en rent dansk opfindelse, den skrå motorhjelm på
chokolade- og lakridsfirmaet Engel & Kiskys smarte |