Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 68  -  1981     side    3

     
   Ford T Album (2)  
 

Messing-Fordens epoke udrandt i 1917. Mekanikken undergik ingen afgørende ændringer, men den kantede messing-køler blev afløst af den mere afrundede, sortmalede.
   Tønnes Pedersen har tidligere i BhT givet en oversigt over hvordan man kan kende forskel på årgangene, men det er så længe siden, at vi med sindsro vil citere fra den:
   1917: Kantet messingkøler erstattes af sortlakerer kølerkappe af jernplade (pga. krigen). Hjulkapsler og kølerprop fornikles. Skærmene gives en mere afrundet form og forsynes med optrykkede vulster. Vognen leveres med elektrisk horn drevet fra magnet.
   1919: Elektrisk selvstarter og aftagelige fælge kan fås som ekstraudstyr.
   1920: Ratkrans af ebonit (tidligere træ), 16" i diameter.

  

Så sent som i januar 1924 udstillede Bülow Ford i Industriforeningen. Senere på året skiftede Bülow så at sige fra den ene dag til den anden til GM,

 

   1921: Petroleumslygter ved torpedoen forsvinder.
   1917-22 findes 4 standardmodeller: 2-pers. åben runabout, 4-pers. åben touring, 2-pers. lukket coupé og 4-pers. lukket sedan. De åbne modeller har begge lodret vindspejl. Touring har kaleche med lodrette støtter og 3

 

Ford åbnede i juli 1919 sin første europæiske samlefabrik i Heimdalsgade på Nørrebro i København. Med en stab på halvandet hundrede ansatte var kapaciteten i begyndelsen 14 vogne om dagen. Fabrikken leverede til Norden, inclusive Island, til de baltiske randstater, Polen, Danzig og Nordtyskland.