Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 69  -  1982     side   11

     
 

dende dele. I Danmark blev 32-modellen fremstillet til udgangen af 1934, idet der som de sidste 32-modeller i november 1934 rullede 3 8-cylindrede Tudor sedaner i deluxe udgaven af samlebåndet.
   For at komme af med de ukurante 32-modeller blev priserne nedsat i august 1933. Nedsættelsen var størst for de specielle karrosserityper. En 8-cyl. Sport Coupé blev typisk nedsat fra 4080 kr. til 3500 kr., mens en 8-cyl. Tudor sedan blev nedsat fra 3990 kr. til 3700 kr. De 4-cyl. var 200 kr. billigere, så det var ikke meget sparet i anskaffelsen ved at halvere cylindertallet.
   Som en sidste anstrengelse for at få solgt 1932'erne fik forskærmene i 1934 »skørter«, vist især på varevognene, på samme måde som Ford V-8, 1933 og Ford Y havde det. Dette svarer til, hvad der skete i England i 1933/34, hvor der tillige også ofte var »skørter« på bagskærmene. »Skørter« er derimod ikke forekommet i USA; hvor den sidste 1932'er rullede af samlebåndet i februar 1933.
   Set i historiens perspektiv var Ford V-8 endnu et skridt mod de amerikanske bilers mindre og mindre andel af det europæiske marked. De amerikan

 

ske biler blev større og større på alle leder, så gabet mellem europæernes økonomiske muligheder og omkostningerne ved at køre i de amerikanske biler blev for store, selvom det især var amerikanerne, der drog fordel af samlebåndsteknik og masseproduktion.

 

Ravnholm-løb et par år senere med en 1936 V8'er – vi ved heller ikke hvem føreren af den er (men det er Robert Glad i Austin Seven sportsmodellen og til højre Jens D. Ramsing, den store organisator, med felttelefon. Adskillige af illustrationerne til denne artikel stammer fra hans arkiv).