Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 69  -  1982     side   15

     
 

karrosseri, fremstillet af Randers Karrosserifabrik (Hansen). Køretøjet endte, via Aksel Rasmussen i Storring, hos Brdr. Lemming i Sdr. Hygum, men var så medtaget, at det blev skrottet.

Sideløbende med Formel 3 »Midgets« var det store nummer i dansk bilsport omkring 1950 hjemmegjorte Speciall, der startede i klasse med mere eksotiske vogne (som Svend Haubergs gamle Alfa-Romeo og senere Robert Nellemanns Allard). Hovedparten af disse speciall grundede sig på gamle Ford V8 chassiser. Undtagelser var vogne som Morian Hansens Humber og Daniel Olsens frygtindgydende Steyr V8. Arnold Jensen fra Roskilde kørte en af Ford VS specialerne. Fotografiet er fra hans deltagelse i Stockholmsloppet 1952. For både standard og special V8'erne gjaldt, at de sædvanligvis var tunet på traditionel vis, med lidt afhøvling af topstykkerne for at forhøje kompressionen, ændrede knastaksler og diverse måder at lette motoren. I USA blev det i efterkrigsårene det store nummer med fabriksfremstillede tuningsudstyr til Ford V8, brugt i Hot Rods og lignende, men der var næppe meget af det udstyr som nåede hertil.