Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 69  -  1982     side   18

     
 

 

Henry Ford. I spørgsmålet om han eller kunderne havde ret, har kunderne pr. definition altid ret, men i dag er bevaret forholdsvis mange Ford V-8'ere fra 1930'erne, og det er netop nok, fordi Henry Ford holdt fast ved de gamle konstruktioner, så køberne undgik upålidelige bremsesystemer, forhjulsophæng og ratgear. Dertil kom, at Ford'erne i det hele taget var solidt og ukompliceret konstrueret uden særlig skelen til omkostningerne.
   Den første sideventilede Ford V-8 kom som nævnt på markedet i 1932, og den blev i sin grundkonstruktion bevaret i USA til 1953. Der skete dog hele tiden forbedringer og ændringer af hvilke de vigtigste var: Vandpumperne blev i 1937 flyttet fra topstykkerne til motorblokken. I 1939 fremkom en udgave med en større boring end hidtil. Denne motor blev i de første år brugt i Mercury, som var lidt større og mere luksusbetonet end Forden. I 1949 blev topstykker, plejlstænger, strømforde-

Dansk byggede kommercielle karrosserier. Øverst til venstre Fjerrenseriets 1937 model, derunder på 1938-39 varevognschassis (den bageste dog 36) sedan-agtige specialvogne til NESA.