Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 69  -  1982     side   19

     
 

ler og koblingshus ændret, og foruden den større boring fik Mercury nu også en større slaglængde. Disse motorer blev i 1954 afløst af en nykonstrueret topventiler V-8 motor.
   Den oprindelige V-8'er blev også kopieret i en større og i en mindre udgave.
   Den større udgave var på 5,5 l og ydede 145-152 hk. Den fremkom i 1948 og blev brugt i Ford lastvogne og Lincoln. Allerede i 1951 måtte den give op for nye topventilede V-8'ere, og det er utvivlsomt ikke mange, der er tilbage af den motor i Danmark.
   Den mindre udgave blev bl.a. på grund af beskatningsforholdene lanceret i England og Frankrig i 1935. Den var på 2,2 1 og ydede 60 hk, og den blev også taget på programmet i USA i 1937 i en særlig økonomimodel. Imid-

  

Drosken med karrosseri fra Riff, Kronborg, i Helsingør, bar fritstående lygter. Det må vist betyde tysk chassis. Derunder på 38-39 varevognschassis en margarine-bil, om hvilken det på bagsiden oplyses at den er smørgul! NESA-vognene var leveret af Grue i Hellerup, de andre tre af SIMO på Frederiksberg.