Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 69  -  1982     side   24

     
 

 

lertid var fartressourcerne ikke fremragende med den motor, og da den ikke var mange dollars billigere at fremstille end den store V-8'er blev den taget af programmet i USA i 1941 til fordel for en 6-cylindret motor. I øvrigt den første 6-cylindrede Ford siden Fords K-model fra 1906.
   Den lille V-8'er var mere populær i Europa. I Frankrig blev den efter krigen anvendt i Vedette, til sidst i en 2,4 1 udgave. I slutningen af 1950'erne overtog Simca de franske Ford fabrikker, og Simca producerede Vedetten i Frankrig indtil 1962, hvor produktionsudstyret blev sendt til Brasilien. Der fik motoren topventiler og solgtes under navnet Simca indtil 1967, hvor Chrysler overtog fabrikken og havde motoren på programmet indtil 1969. På det tidspunkt ydede

  

Til de sjældnere typer hører den 4-dørs 1938 DeLuxe Phaeton (øverst), som nu befinder sig på Danmarks Tekniske Museum. Derunder en af de kønneste V8'ere, den »lille« 60 HK engelsk byggede Royal.