Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 69  -  1982     side   29

     
 

energiforbruget derimod væsentlig, fordi olien med større vedhængsevne danner en mere modstandsdygtig smørende hinde og nedsætter friktionen mellem metaloverfladerne i startøjeblikket. Ved stigende hastighed og stigende viskositet vil man få en stigende friktion. Endnu en ting, man skal være opmærksom på, at viskositeten er temperaturafhængig, sådan at forstå at viskositeten falder, når temperaturen stiger.
   På grund af de mange variable faktorer, der spiller ind, er den gunstigste viskositet umulig at bestemme på anden måde end ved forsøg. Men ingen forsøg med den kære gamle bil. Der er kun et at gøre, købe færdige produkter fra olieselskaberne. Hvilket produkt! Det vender vi tilbage til senere.
   Selv om vi i det foregående kun har beskæftiget os med smøring af en akseltap, der roterer i en bøsning, gælder de anførte principper dog for alle lejetyper. På fig. 4 vises dannelse af oliekile på et arbejdende kugleleje.

 

Fig, 4. Dannelse af oliekile i et kugleleje.

Fig. 5. Dannelse af oliekile mellem tænderne på et tandhjul.

   Fig. 5 viser, hvordan oliekile dannes på et tandhjuls udveksling. Ved nogle tandhjulstyper forekommer der imidlertid foruden rulning en glidebevægelse, som er tilbøjelig til at skrabe olien bort,

 hvilket gør det vanskeligt at opretholde en oliekile, d.v.s. grænsesmøringsbetingelser. Som eksempel kan der henvises til differentialet på bilen, som har disse problemer tæt på sig.

  

REFERENCER:

Smøringens grundprincipper
-Dansk Esso — Revideret udgave 1968/71.

Tribologi i praksis
-Shell industri-service.

Smörjfetter för rulningslager
-SKF publikation af 1972.

The Lubrication of Rolling Bearing
-J. H. Harris, A.F. Insi. Pct.
-Shell International Petroleum Company Limited.

En særlig tak til
ingeniør Ramon Sørensen.