Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 70  -  1982     side    8

     
 

er stadig en uafklaret periode i den tidligste historie.
   Daimler-Benz har dokumenteret, at Model S med motor- og chassisnumrene 66526 og U 35352 blev leveret til forhandleren i Berlin 17. december 1927 og solgt 23. april 1928 til Seiner Durchlaucht. Christian Prinz zu Schaumburg-Lippe, en jævnaldrende fætter til den kendte tyske motor-

 

sportsmand Max med samme titel og efternavn. Det oplyses endvidere, at man tog en ubrugt Mercedes sportsvogn type 28/95 i bytte. Det ser således ud til, at Prins Christian ligesom sin fætter var en ivrig sportsmand, dog uden at have gjort sig specielt bemærket i denne sammenhæng.
   Allerede herefter går det galt! Daimler-Benz angiver som næste ejer

 

Odense 1936. Frederik Steenbergs bror Theodor ved faderens MercedesBenz med karrosseri fra Roskilde.

en Th. Steenberg i Hjørring, men mangler tilsyneladende et led, idet vognen indregistreredes første gang i Danmark 28. februar 1930, mens fabrikant Steenberg ikke købte den før 15. september 1934. Frederik Steenberg, søn af Severin Steenberg, den daværende indehaver af Th. Steenbergs Fabrikker i Hjørring, fortæller da også, at hans far købte sin Mercedes-Bent af lensgreve H. C. Schimmelmann til Lindenborg, og at salget formidledes af en maskinmester Køhn, som på det tidspunkt havde ansvaret for grevens maskinpark. Frederik Steenberg husker endnu, at vognen blev solgt som en 1931 model, og at dette gav anledning til et retsligt efterspil. Hermed forklares den ret usædvanlige kendsgerning, at Daimler-Benz har noteret en næstfølgende ejers navn i arkiverne, idet man må ud fra, at Severin Steenberg henvendte sig til fabrikken for at få oplyst det faktiske fabrikationsår. Under hvilke omstændigheder den