|
interessante bil skiftede ejer for første gang og kom
til Danmark, henstår derimod i det uvisse. Kan nogen hjælpe?
Fabrikant Steenberg købte S-typen efter, at grev
Schimmelmann havde haft et alvorligt uheld med den, og den havde da fået
sit originale sportskarrosseri udskiftet med et mere komfortabelt
danskbygget karrosseri. Frederik Steenberg fortæller, at der stod
»Roskilde Karosserifabrik« på den ene dørstolpe, og direktør I.
Winther-Jensen fra denne virksomhed bekræfter, at man fik chassiset
leveret fra Lindenborg og foretog ombygningen først i trediverne. Hvis
arbejdet udførtes i 1931, kan det let have givet anledning til
misforståelsen vedrørende årgangen.
Bilen forblev i Severin Steenbergs eje i en længere
årrække og blev sat i fineste stand, således at han uden risiko kunne
køre til udlandet med den, bl.a. med sine sønner. I denne periode
skiftede den udseende for anden gang. På et karrosseriværksted i
Poulstrup blev der i 1948-47 monteret en skråtstillet, delt forrude samt
en indbygget
Moderniseret i Poulstrup.
|
|
kuffert, og der kom skørter på skærmene. Alt i
alt en stilistisk anakronisme begået i en tid, hvor det kun gjaldt om
at blive kørende.
I 1955 blev den moderniserede Mercedes-Bent solgt til
autoforhandler Jørgen Petersen & Søn i Viborg for kort efter at
dukke op hos Greulichsen |
|
i København. Her begyndte Ib Pors Nielsen at
interessere sig for den sjældne bil og endte med at købe den for —
hold vejret — 6.000 kr. Ib Pors Nielsen var da stationeret som pilot
i Jylland og fik en dag formedelst et fantasifuldt beløb tilbudt det
originale karrosseri, som var blevet fundet på Lin- |
|
|