|
Næsby-bilen
Af Benny Ahlburg
Med stor interesse har jeg fulgt de artikler, der
fra tid til anden har været i BhT vedrørende danske veteranbiler.
Artikler, som fik enkelte kalkprodukter til at løsne sig i hjernen
og fremdrog en tåget erindring, som min læremester udi
radioteknikkens kunst for snart mange år siden havde berettet om,
og som vedrørte hans farfar, Jens Peter Knudsen. Ved samtaler med
nævntes barnebarn, Mogens Knudsen og hans mor, samt ved besøg på
gerningsstedet, er følgende beretning stykket sammen.
Ligeledes skal ikke glemmes, at familien Knudsen beredvilligt
stillede billedmateriale til rådighed.
Jens Peter Knudsen var født i Gloslunde på Lolland i
1872, og efter at han i Næstved havde lært til maskinsmed, slog
han sig ved århundredskiftet ned i Næsby ved Nakskov som
smedemester. Det var i de år sukker- |
|
produktionen på Lolland for alvor tog fart, til
transport af sukkerroer til fabrikker og saftstationer anlagdes
mange kilometer smalsporet jernbane, og Jens Peter Knudsen fik
overdraget fremstillingen af sporskifterne til disse baner. Man må
formode, en sådan opgave sikkert har været et godt pust fremad for
den unge smedemester, således at der er blevet økonomisk mulighed
for også at rette interessen mod den endnu purunge explosionsmotor,
og allerede i ca. 1908 kunne en lille produktion af encylindrede
bådmotorer med glødehovedtænding sættes i gang. Jens Peter
Knudsen nåede at fremstille 80 motorer i udgaver fra 4 til 12 HK.
En sådan motor kunne have en vægt af 1400 kg. (Det må have været
en af de store, og prisen var 1100 kr. ak ja).
Produktionen blev indstillet i tredivernes slutning.
Konkurrencen fra |
|
|
større virksomheder gjorde det ganske enkelt
urentabelt at fortsætte, og et produktionstal på 80 over ca. 30 år
siger vel noget om hvorfor.
Men nok om det. Jens Peter Knudsen har jo nok på et
tidspunkt set et automobil, og den nærliggende tanke at bygge et sådant
køretøj på basis af en bådmotor af egen tilvirkning har naturligt
meldt sig, og således blev Næsby-bilen til. Af detaljer og nærmere
konstruktion har i dag ikke meget overleveret, men et billede af vognen
eksisterer dog stadig.
Chassisrammen var så vidt vides af træ, og
kraftoverføringen fra den encylindrede motor foregik med en skive hvorpå
løb 3 læderbetrukne ruller, som igen via kæder trak en baghjulsaksel,
men den nøjere konstruktion af dette arrangement har det ikke været
muligt at præcisere. Derimod er der adskillige små historier om Jens
Peter Knudsen og hans søn Evalds oplevelser med køretøjet.
Vognen blev bygget ca. 1909, og på et tidspunkt skulle
konstruktøren til Nakskov og have indregistreret apparatet, men i 11.
time blev det opklaret, at en betingelse var, at der skulle være et
bakgear til den slags lejligheder. At |
|