|
DanskeVeteranbiler (4)
Af Ole Emil Riisager
Det er så længe siden vi slap serien, at vi nok
skal erindre om at den behandler ægte veteranbiler, der er bevaret i
Danmark fra de var ny, eller i hvert fald fra gammel tid. Altså ikke
indført efter Anden Verdenskrig.
O. T. Neels Austro-Daimler 15/35 PS er et
grænsetilfælde i vor serie, idet konstruktion og karakter er
uomtvisteligt ægte veteran, højst sandsynligt også adskillige af de
dele, vognen er fremstillet af, men den er sikkert først udgået fra
fabrikken omkring 1920. Besøg på Teknisk Museum i Wien og på den
gamle fabrik i Wiener-Neustadt har ikke gjort en præcis datering
mulig.
Fra 1912 eller 1913 fremstilledes en model, Alpenfahrer,
meget lig denne, særligt i chassiset. Ved krigsudbruddet i 14
reserveredes den største del af fabrikkens lager og senere produktion
til hæren, men ved krigens slutning i 18 havde hæren på langt nær
disponeret over materiellet. Det foreliggende lager af dele dannede
der |
|
for grundlag for den første produktion af de to
4-cylindrede modeller på 25 og 35 hk, som Porsche hurtigt fik i gang
efter krigen. En del vogne indtil 21 bærer endda hærens
reserveringsnummer. Det er dog ikke fundet på Neels vogn.
Austro-Daimler 15/35 PS blev i følge Werner Oswald
fremstillet 1920-22 og benævnt »Daimler Luxuswagen« ved
præsentationen på Prager udstillingen i efteråret 1920. Motoren er
4-cylindret (ikke 6-cylindret, som Scheel skriver i sin bog), 90 x 140
mm, 3.3 liter, sideventiler. Akselafstand 3110 mm, sporvidde 1360 mm,
totallængde 4.275 mm. Trådhjulene er størrelse 820 x 120,
undervognen vejer 900 kilo køreklar, tophastigheden er 80 kmt,
benzinforbruget 12 liter pr. 100 km, og tanken agter rummer 80 liter.
Der er højrestyring og udenbords gear- og bremsegreb.
Karrosseriet på Neels vogn er ikke standard, men en
elegant bådformet trækarrosse. I Wien formoder man at den er fransk
— måske fabrikat Ferber. |
|
|
Austro-Daimlerens papirer oplyser at den blev indregistreret første gang
18. oktober 1921 under X 1201. Nummerbogen bekræfter at ejeren var guldsmed
Fr. A. Kock, Østbanetorvet 9, Arhus, og den blev i hans familie i 30 år.
Senere (erstatningspapirerne siger fejlagtigt, at det allerede var i 1922)
under X 6, fra 1949 til 51 under X 8781, så igen X 6. Et familiemedlem,
Chr. Kock, anmeldte vognen til KDAK's 50 års jubilæumsløb i efteråret
1951, men næste forår skiftede den ejer. Den var 14/5 1952 blevet synet og
indregistreret til grosserer Dinesen i Svendborg under O 879. Måneden efter
blev den annonceret til salg i Berlingske Tidende på et Ryvangnummer,
tospaltet med foto og teksten: »Veteran-Daimler 1921, meget original og
særdeles velholdt, fin fin motorstand, kun 2 ejere, synet og godkendt maj
1952 til salg.« Imidlertid beholdt den Svendborg-nummeret i et år, var
derefter i to måneder, fra 18. maj til I. juli 1953, indregistreret under
Odense-nummeret M 1251 (bemærk kun ét ciffer forskelligt fra det
oprindelige X-nummer!) og har så åbenbart stået stille det meste af et
år. 9/3 1954 dukker den op i Kolding,
|
|