Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 70  -  1982     side   21

     
  DanskeVeteranbiler (4)

Af Ole Emil Riisager

Det er så længe siden vi slap serien, at vi nok skal erindre om at den behandler ægte veteranbiler, der er bevaret i Danmark fra de var ny, eller i hvert fald fra gammel tid. Altså ikke indført efter Anden Verdenskrig.
   O. T. Neels Austro-Daimler 15/35 PS er et grænsetilfælde i vor serie, idet konstruktion og karakter er uomtvisteligt ægte veteran, højst sandsynligt også adskillige af de dele, vognen er fremstillet af, men den er sikkert først udgået fra fabrikken omkring 1920. Besøg på Teknisk Museum i Wien og på den gamle fabrik i Wiener-Neustadt har ikke gjort en præcis datering mulig.
   Fra 1912 eller 1913 fremstilledes en model, Alpenfahrer, meget lig denne, særligt i chassiset. Ved krigsudbruddet i 14 reserveredes den største del af fabrikkens lager og senere produktion til hæren, men ved krigens slutning i 18 havde hæren på langt nær disponeret over materiellet. Det foreliggende lager af dele dannede der

 

for grundlag for den første produktion af de to 4-cylindrede modeller på 25 og 35 hk, som Porsche hurtigt fik i gang efter krigen. En del vogne indtil 21 bærer endda hærens reserveringsnummer. Det er dog ikke fundet på Neels vogn.
   Austro-Daimler 15/35 PS blev i følge Werner Oswald fremstillet 1920-22 og benævnt »Daimler Luxuswagen« ved præsentationen på Prager udstillingen i efteråret 1920. Motoren er 4-cylindret (ikke 6-cylindret, som Scheel skriver i sin bog), 90 x 140 mm, 3.3 liter, sideventiler. Akselafstand 3110 mm, sporvidde 1360 mm, totallængde 4.275 mm. Trådhjulene er størrelse 820 x 120, undervognen vejer 900 kilo køreklar, tophastigheden er 80 kmt, benzinforbruget 12 liter pr. 100 km, og tanken agter rummer 80 liter. Der er højrestyring og udenbords gear- og bremsegreb.
   Karrosseriet på Neels vogn er ikke standard, men en elegant bådformet trækarrosse. I Wien formoder man at den er fransk — måske fabrikat Ferber.

 

Austro-Daimlerens papirer oplyser at den blev indregistreret første gang 18. oktober 1921 under X 1201. Nummerbogen bekræfter at ejeren var guldsmed Fr. A. Kock, Østbanetorvet 9, Arhus, og den blev i hans familie i 30 år. Senere (erstatningspapirerne siger fejlagtigt, at det allerede var i 1922) under X 6, fra 1949 til 51 under X 8781, så igen X 6. Et familiemedlem, Chr. Kock, anmeldte vognen til KDAK's 50 års jubilæumsløb i efteråret 1951, men næste forår skiftede den ejer. Den var 14/5 1952 blevet synet og indregistreret til grosserer Dinesen i Svendborg under O 879. Måneden efter blev den annonceret til salg i Berlingske Tidende på et Ryvangnummer, tospaltet med foto og teksten: »Veteran-Daimler 1921, meget original og særdeles velholdt, fin fin motorstand, kun 2 ejere, synet og godkendt maj 1952 til salg.« Imidlertid beholdt den Svendborg-nummeret i et år, var derefter i to måneder, fra 18. maj til I. juli 1953, indregistreret under Odense-nummeret M 1251 (bemærk kun ét ciffer forskelligt fra det oprindelige X-nummer!) og har så åbenbart stået stille det meste af et år. 9/3 1954 dukker den op i Kolding,