|
re knyttet til andre af smøreoliens formål.
Udvælgelsen af den rette smøreolie og additiveringen af denne
må følgelig tage hensyn både til oliens specialformål og til kravet til
smøring.
Udover smøring kan følgende opgaver forventes af smøreolien:
1. Varmetransmission: Smøreolie skal
lede
friktionsvarme væk fra lejer,
tandhjul m.m.
2. Kraftoverføring: Smøreolie er
kraftoverføringsmiddel i
hydraulanlæg
og i momentomformere.
3.
Korrosionsbeskyttelse: Smøreolie skal
beskytte lejer og andre
konstruktionsdele mod korrosion.Additiver
Smøreoliens egenskaber, som den fremtræder efter oliens
fremstilling, kan forbedres ved tilsætning af additiver.
Additiver kan dels forbedre smøreoliens egenskaber og
dels modvirke uønskede forandringer.
Flydepunktet (pour point) er den laveste temperatur, ved
hvilken en olie endnu er flydende som angivet i den standardiserede prøve.
Det således angivne
|
|
flydepunkt er ikke et nøjagtigt mål for, hvad der
kan forventes under praktiske forhold, idet ændringen af oliens konsistens
er afhængig af mange variable forhold, som ikke kan tages i betragtning ved
en simpel prøve. Udtrykket stivningspunkt anvendes undertiden i stedet for
flydepunkt og er den temperatur, hvor olien er størknet. Flydepunktet
ligger 3° C over stivningspunktet.
Alle smøreolier har evnen til at »væde«
metaloverflader, klæbe til delene i et leje, lade sig trække med imellem
akseltap og leje og danne hydrauliske kiler. Nogle olier besidder stor
vedhængsevne (»oiliness«) og lader sig vanskeligere fortrænge under
lejets belastning. Mineraloliernes naturlige forskel i denne henseende
tillægges normalt ingen betydning. Hvis en større vedhængsevne er
påkrævet, forbedres olien ved tilsætning af et additiv, som forøger
denne egenskab. Denne binding til metalflader hænger sammen med disse
additivers (fede olier, estere etc.) polære tiltrækning over for metaller.
Smøreolier med E.P. (Extreme Pressure) eller
højtryksegenskaber fremstilles med det formål at yde effektiv smøring
|
|
under høje belastninger, hvor grænsesmøring eller
partielsmøring er uundgåelig. Under sådanne kritiske smøreforhold kan
E.P. olier forhindre direkte metal-mod-metal kontakt og den deraf følgende
sammensvejsning.
Selv under de mest ideelle smøreforhold vil der ved
geartændernes kontaktpunkter udvikles varme. Hollænderen Blok har
opstillet og efterbevist teorien om »temperature Hashes« mellem
geartænder under drift. Han hævder, at afhængigt af materiale og
olietype, sker der, hver gang der opstår metallisk kontakt, en pludselig
lokal temperaturstigning på grund af friktionen. Denne temperatur kaldte
han »lyntemperaturen«, fordi den optræder i brøkdele af sekunder.
E.P. additiverne danner ved den kemiske reaktion med
metallet en tynd, smørende hinde, der forhindrer yderligere metalkontakt,
men som dog vil slides eller gnides af og blive fornyet ved fortsat kemisk
reaktion, hvorved additivet langsomt forbruges. Det er derfor vigtigt at
vælge højtryksadditiver, som er inaktive ved normale belastningsforhold,
men som bliver kemisk aktive og derfor beskyttende ved de ellers skadelige
høje belastninger.
|
|