|
Smøreolie beskytter i sig selv ikke synderligt mod
korrosion, da fugtighed og nedbrydningsprodukter let gennemtrænger
oliefilmen og forårsager korrosion.
Additiver, der enten absorberes til metalflader, reagerer med
metallet under dannelse af beskyttende hinder eller neutraliserer fugtighed,
og nedbrydningsprodukter anvendes som korrosion-inhibitorer.
V.I. improvers (forbedrere) medfører en ganske ringe
viskositetsforøgelse ved lavere temperatur og en relativ stor
viskositetsforøgelse ved højere temperatur.
Additivering med V.I. improvers anvendes i automobil- og
hydraulolier.
»Selvrensende« Additiver
Ordet »Selvrensende« i denne forbindelse er ret beset noget sludder.
Jeg vil blot omtale det som rensende olie, eller mere teknisk disperserende
og detergerende olie. De additiver, der tilsættes motorolien for at
forøge den rensende virkning, har nemlig tvende formål. Under driften
afsættes en hel række omdannelsesprodukter i motorens forbrændingskammer,
dels fra smøremidlet, dels fra brændstoffet. For en benzindrevet
|
|
motor udgør oliens afsætninger den største ulempe, idet
benzinafsætningerne i forbrændingskammeret hovedsageligt er bly-oxider,
der opstår ved iltning af benzinens tetraætylbly, der forhøjer
oktantallet. I ringzonen og ned ad stempelskørtet har olien formodentlig
sin mest utaknemmelige opgave. Vi forlanger, at stemplet skal smøres i sit
løb i cylinderen, til trods for at vi her har spillerum, som vi aldrig
ville tolerere i andre lejer, at temperaturen ofte overskrider 200 ° C, og
at smørefilmen til stadighed blottes og udsættes for en
forbrændingsflamme, hvis ikke en strøm af forstøvet benzin forsøger at
vaske den bort. Intet under, at der af og til er problemer med netop denne
del af motoren. Under driften vil stempelskørtet og især ringzonen blive
så varm, at nogle af oliens bestanddele omdannes og afsættes som begagtige
substanser, hvilket ikke skal forveksles med såkaldt »koks«, der findes i
selve forbrændingskammeret og i udblæsningskanalens første del, og som i
øvrigt hovedsageligt består af blyoxider fra benzinen. Disse
begafsætninger er yderst skadelige. Dels kan de udfylde ringrillerne, så
stempelringen sætter
|
|
sig fast, dels nedsætter de varmeafgangen fra stemplet
til cylinderen, hvilket igen sætter gang i afsætningerne osv. Disse
afsætninger har altså intet med utætte stempelringe at gøre.
Det er den detergerende olies opgave ved simpel afvaskning at
holde disse afsætninger i ave. Den disperserende virkning er herefter at
opslemme de afvaskede partikler i olien og holde dem flydende, hvis de er
så små, at de ikke afsættes i et eventuelt oliefilter, hvad de i reglen
er. Herved undgås det, at partiklerne afsættes som slam rundt om i
motoren, og i stedet fjernes de ved olieskift. Olien kan optage ganske
betydelige mængder af forureninger, uden at smøreevnen, dvs. viskositeten
forringes, således at en olie, der er kulsort af afvasket beg fra
stemplerne, udmærket kan være så god som ny. En olie der indeholder
rensende additiver kaldes en »Heavy Duty« motorolie, eller HD-olie.
REFERENCER:
Smøringens grundprincipper
-Dansk Esso — Revideret udgave 1968/71.
Tribologi i praksis
- Shell industri-service.
|
|