Bilhistorisk Tidsskrift NR. 71 - 1982 side 7 |
Austin 1616 1928 »Tickford« |
På biludstillingen i Forum i februar 1929 havde
importøren af Austin, K. M. Laursen & Co., gjort noget særligt ud af
de 6-cylindrede modeller. Der var udstillet en 13.1 hk (danske
skattehestekræfter) Carlton saloon, og af 8.5 hk modellen hele tre, plus
en motor, for at demonstrere de 8 hovedlejer, som skulle give fuldstændig
vibrationsfri gang. De tre 16/6 fordelte sig med en Burnham saloon, en
topersoners cabriolet af dansk fabrikat (hvilket?) og en Tickford
cabriolet, der blev omtalt som en helt ny konstruktion, den mest ideelle
cabriolet, der nogensinde er fremstillet, en absolut sensation! |
hvervet og kørt i sommerens løb. Første
indregistreringsdato er 12. marts 1929, altså ganske kort efter
udstillingens slutning. Nummeret var K 2375 eller 2376, og første ejer
korkvarefabrikant Kr. Pedersen, Amagerbrogade 75. I 1938 blev vognen
omregistreret til købmand V. A. Michelsen, Amager Landevej 152, under A
15 196. Efter det oplyser papirerne, at vognen blev afmeldt i Svendborg i
1964, og den dukker op på Egeskov Veteranmuseum i 1967. Der byttede
Austin-samleren Hans Sørensen sig til den for en Opel 1910, hentet i
Norge. |
Seven-modellerne (med det mål at få 7), og han solgte
sin 16/6 til en mand på Læsø. Af ham har Rønn-Simonsen så
købt den. |