Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 71  -  1982     side    7

     
 

Austin 1616 1928 »Tickford«

 
 

På biludstillingen i Forum i februar 1929 havde importøren af Austin, K. M. Laursen & Co., gjort noget særligt ud af de 6-cylindrede modeller. Der var udstillet en 13.1 hk (danske skattehestekræfter) Carlton saloon, og af 8.5 hk modellen hele tre, plus en motor, for at demonstrere de 8 hovedlejer, som skulle give fuldstændig vibrationsfri gang. De tre 16/6 fordelte sig med en Burnham saloon, en topersoners cabriolet af dansk fabrikat (hvilket?) og en Tickford cabriolet, der blev omtalt som en helt ny konstruktion, den mest ideelle cabriolet, der nogensinde er fremstillet, en absolut sensation!
   Og i det år 1982 har samme Tickford cabriolet igen vakt sensation: Det engelske Vintage Austin Register oplyser, at det er højst usædvanligt med denne kombination; det var ikke nogen katalogmodel hos Austin.
   Der er nemlig næppe tvivl om, at det er udstillingsvognen fra Forum, Asbjørn Rønn-Simonsen i år har er-

 

hvervet og kørt i sommerens løb. Første indregistreringsdato er 12. marts 1929, altså ganske kort efter udstillingens slutning. Nummeret var K 2375 eller 2376, og første ejer korkvarefabrikant Kr. Pedersen, Amagerbrogade 75. I 1938 blev vognen omregistreret til købmand V. A. Michelsen, Amager Landevej 152, under A 15 196. Efter det oplyser papirerne, at vognen blev afmeldt i Svendborg i 1964, og den dukker op på Egeskov Veteranmuseum i 1967. Der byttede Austin-samleren Hans Sørensen sig til den for en Opel 1910, hentet i Norge.
   På det tidspunkt var den malet gul, med guldbronzerede hjul, men det fik Hans Sørensen rådet bod på: Den genvandt sin tidstypiske og meget engelske, mørkeblå farve, med sorte skærme og bånd med stafferinger. I øvrigt var det ikke nødvendigt at gøre noget ved vognen, den var i alt væsentligt i glimrende stand.
   På et tidspunkt besluttede Hans Sørensen sig at koncentrere sig om 

 

Seven-modellerne (med det mål at få 7), og han solgte sin 16/6 til en mand på Læsø. Af ham har Rønn-Simonsen så købt den.
   Bortset fra en midlertidig ombygning fra vacuumtank til benzinpumpe står den stadig helt original, og nu går den godt igen — efter at være blevet befriet for halvanden liter skidt i benzintanken.
   Under efterforskningen har det vakt nogen forvirring, at vognen tilsyneladende i 1962 opholdt sig i en carport i Gentofte. Men det var, trods modellens sjældenhed, i følge Hans Sørensen et andet eksemplar, formentlig et par årgang nyere, og i knap så god stand. Den daværende ejer, Ole Fossum, havde købt denne vogn af et dødsbo efter en dyrlæge i Rungsted for at give sin søn Klavs den. Men Klavs ville hellere have en Morris 8, så den blev solgt videre til en Carsten Kofoed, der deponerede den på Ålholm. Der er den muligvis endnu.
   Karrosseriet på Rønn-Simonsens