Bilhistorisk Tidsskrift NR. 71 - 1982 side 8 |
vogn er af fabrikatet Salmons & Sons, og det
karakteristiske ved Tickfordsystemet er, at kalechen åbnes og lukkes ved
hjælp af et håndsving, der stikkes ind bagest til venstre i vognsiden. |
og det var Austins første model med strømfordeler. Endnu samme år havde samtlige andre modeller magnetttænding. Det var den velkendte baby Seven, de lige så veltjente større 4-cylindrede modeller Twelve og Twenty, på hhv 1.8 og 3.6 liter, og den 6-cylindrede Twenty på 3.4 liter, som var kommet året før. Motorstørrelsen på 16/6 er 65.5 x 111 = 2.249 ccm. 36 bhk/2.400 rpm. Med ubetydelige ændringer var 16/6 i produktion til og med 1935, men Austins Rundskue-Rally Rundskue-Rallyet 5. juni, der startede i Helsingør og endte ved åbningen af det ny bilmuseum i Bellacentret på Amager, havde deltagelse af blandt andre Egon Madsens Opel 1911, til venstre, og til højre øverst Jess Nielsens Ford VS 1936 og Peter Falks nyrestaurere- |
modelprogram i 1930'erne var særdeles omfattende; det
kan nævnes, at allerede i 1932 var der kommet en endnu mindre sekser, 12/6
på 1½ liter. de grønne og røde EMW 340 1952 - tidligere værkstedsvogn på Amager. Derunder til venstre en DKW, som tilhørte en tilskuer, der overhovedet ikke var interesseret i at blive medlem af DVK — og Søren Kliim Larsens Opel Olympia 1939 FOTOS: Peter Bering. |