Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 71  -  1982     side    8

     
 

vogn er af fabrikatet Salmons & Sons, og det karakteristiske ved Tickfordsystemet er, at kalechen åbnes og lukkes ved hjælp af et håndsving, der stikkes ind bagest til venstre i vognsiden.
   På et tidspunkt under operationen rejser kalechen sig næsten lodret op i luften. Den er i øvrigt af læder og kræver lidt smørelse for at holde sig smidig.
   1928 var første modelår for Sixteen »Light Six«, 

og det var Austins første model med strømfordeler. Endnu samme år havde samtlige andre modeller magnetttænding. Det var den velkendte baby Seven, de lige så veltjente større 4-cylindrede modeller Twelve og Twenty, på hhv 1.8 og 3.6 liter, og den 6-cylindrede Twenty på 3.4 liter, som var kommet året før. Motorstørrelsen på 16/6 er 65.5 x 111 = 2.249 ccm. 36 bhk/2.400 rpm. Med ubetydelige ændringer var 16/6 i produktion til og med 1935, men Austins

  
  

Rundskue-Rally

Rundskue-Rallyet 5. juni, der startede i Helsingør og endte ved åbningen af det ny bilmuseum i Bellacentret på Amager, havde deltagelse af blandt andre Egon Madsens Opel 1911, til venstre, og til højre øverst Jess Nielsens Ford VS 1936 og Peter Falks nyrestaurere-

modelprogram i 1930'erne var særdeles omfattende; det kan nævnes, at allerede i 1932 var der kommet en endnu mindre sekser, 12/6 på 1½ liter.
   I 1928 er stål artillerihjul standard, fra 29 trådhjul. Rønn-Simonsens har trådhjul.
   Den mest kuriøse detalje ved vognen er benzinpåfyldningen: Den kommer man til ved at åbne højre fordør —den sidder nemlig og stritter ud til siden under førersædet!

  
   

de grønne og røde EMW 340 1952 - tidligere værkstedsvogn på Amager. Derunder til venstre en DKW, som tilhørte en tilskuer, der overhovedet ikke var interesseret i at blive medlem af DVK — og Søren Kliim Larsens Opel Olympia 1939

                          FOTOS: Peter Bering.