Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 71  -  1982     side   19

     
 

nemt kunne drejes – med det resultat at bilinspektøren forundret spurgte, hvorfor de sad så fjollet.
   Og uden mere vrøvl blev vognen godkendt.
   Et problem havde det på det tidspunkt været at skaffe frisk gummi i størrelsen 33 x 5. Dunlop havde to stk. Og gennem en bekendt fik Georg Christensen nys om, at fjernsynets rekvisitafdeling havde to gode, brugte. TV var til at tale med: Der skulle bare være det antal bildæk på lager, som stod i inventarlisten. Altså købte GC to andre sutter for en tier stykket og byttede med TV. Den dag i dag kører Packarden med de to reservehjul, den havde i 1959, og det ene kan endda klare en nødsituation.
   Packarden har stadig de samme nummerplader, som den fik i 1962, men de har selvsagt været deponeret i videst mulig udstrækning, pga den ret betydelige vægtafgift. Og stort set har den gået pålideligt i de forløbne 20 år. Længste tur var i 1973 til Berlin, gennem Østtyskland (en ret ubehagelig oplevelse). Men ved begyndelsen af sæson 1979 kom der kvaler. Motoren ville godt starte og gå i tomgang, men ikke trække. Efter et halvt års forgæ

 

ves forsøg på at finde fejlen fik Georg Christensen på en fætters anbefaling kæmpen bragt til FDM's prøvestation på Firskovvej i Lyngby, hvor assistenten indsnævrede det til, at der måtte være byttet om på plus og minus. Og det viste sig faktisk at være temmelig rigtigt. GC havde glemt, at han i alle sine vogne havde indbygget en sikkerhedsafbryder, og det var den den lejlighed, fejlen var opstået. Siden har den gået som en symaskine. Men nogen billig fornøjelse er det jo ikke. Ved stilfærdig kørsel kan den klare 5 km på en liter benzin.
   Af finesser på vognen kan nævnes en kompressor, der er indbygget i gearkassen, og som ved hjælp af slanger med påbygget manometer kan pumpe hjulene op. Der er ingen sikringer i det elektriske anlæg, men en summer. At den fungerer, opdagede GC i år, da nogen må have pillet ledningen af en positionslygte under mellemlandingen på Rådhuspladsen i København på Danmarks-turen. Summeren trådte omgående i funktion.

  

FOTOS: Peter Bering & Peer Lauritzen.

 

Siden Sidst

I anledning af et købstadsjubilæum i Frederiksværk var der blandt andet veteranbiludstilling. Hans Sørensen havde stillet sin samling til rådighed, og der kom på en weekend 1.600 mennesker, til trods for at udstillingen ved en fejl ikke var nævnt i programmet. - - -Samme Hans Sørensen har som bekendt den ambition af have 7 x 7 – dvs syv Austin Seven, og har pt bl.a. en Nippy under restaurering. Den har danske papirer, men har på et tidspunkt i sin karriere boet i England –for atter at komme til Danmark. - - -Birger Blakø har fortalt Claus Espeholt, at den Ford V8 1936 ,coupe, vi havde foto af på side 12 af BhT 69, har tilhørt ham, men at civilforsvaret kom til at futte den af i 1973. - - - Svend E. Hansen anbefaler at bruge den gamle bil til at køre til udlandet i. Han har selv gode erfaringer – kørte i 1979 hele familien til Øst- og Vesttyskland, Polen og Sverige, og der var god plads bag i den store Humber Snipe 1931, så børnene ikke kom op og slås. I både 1980 og 81 var vognen i England for at deltage i Humberklubbens årlige ral-         (fortsættes side 31).