Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 72  -  1982     side   11

     
 

Motoren er sikret mod overdrejning ved hjælp af en regulator. Regulatoren er anbragt under det store sidedæksel og aktiveres via reguleringsakslen og en klo-kobling, som ved for høje omdrejninger drejer reguleringsakslen over i stilling for mindre fyldning.
   Smøresystemet er opbygget traditionelt med en tandhjulspumpe, som dog er anbragt udvendigt på motorens højre side på 6A13 – alle andre modeller har indbygget pumpe.
   Olien bliver ført gennem et filter af Auto-Clean typen og renses automatisk ved at spindlen i filtret drejes.
   Vandpumpen er af centrifugaltypen. Der er dog omløb under thermostaten i opvarmningsperioden.
   Igennem hele 1937 foretog BurWain's specialister ing. Hørning og ing. Arne Jensen opmålinger ved montage af motorer i forskellige last-og personbiler. Da man altid

   

  

Tre nymonterde vogne på Bur-Wain fabrikken kort før krigen. Fra venstre en af Frederiksværkbanens Chevroletter og B&W's egen Triangel og Bedford værkstedsvogn.

 

benyttede bilernes standard transmissioner og koblinger, måtte diverse specielle adaptere fremstilles for at få hoved-gearakslen til at passe ind på svinghjulet.
   Man fremstillede tegninger og støbte eller svejsede overgangsstykker.
   Da man efterhånden havde opnået et næsten fuldstændigt tegningsarkiv over adaptere og overgangsstykker, overgik monteringsarbejdet til A/S Nordisk Diesel – adapterne blev dog stadig fremstillet hos Bur-Wain.
   Udover den her omtalte dieseludgave fandtes Bur-Wain motoren også i en gasvariation, motorens specifikationer og opbygning var identisk med

 

dieseludgaven, dog var kompressions forholdet sænket til 1:12.
   Dette blev opnået ved, at man monterede et specielt topstykke, hvor man havde lavet større forbrændingskamre. De var svagt kugleformede fremfor de normale plane topstykker.
   Desuden påbyggede man en speciel adapter, hvor dieselpumperne havde siddet, for montering af tændrør.
   Strømfordeleren blev påbygget ved motorens takthjulssystem.
   Produktionen af gasmotorer blev indstillet, da man igen kunne erhverve dieselolie til erhvervskørsel.
   I tilslutning til gasmotor-produktionen havde B&W startet en produktion af gengasanlæg. De blev i