|
Man monterede også Bur-Wain motorer i traktorer, her en
International.
mussen havde fået videreudviklet sin pumpe og fået
flere forskellige motorer på tegnebrættet.
Det sidste forfatteren har hørt om ing. Rasmussen er, at han
lige før og under krigen var tilknyttet Skandinavisk Aero Industri i
Alborg. Det vides, at ing. Rasmussen fik bygget en en-cylindres luftkølet
prøvemotor, på hvilken han afprøvede en anden type brændstofpumpe end
Bur-Wain motorens – ing. Rasmussen kunne ikke anvende sin pumpe type 1,
da det patent var solgt til B&W.
Men det vides, at han senere udtog patent på en ny
brændstofpumpe, og det er sikkert den, han har villet anvende i sin
flyvemaskinemotor.
Den sidste Bur-Wain type 6A16D fik et sørgeligt ende; netop
som produktionen skulle starte med alle værktøjer parat, blev det
besluttet at lukke Bur-Wain Autodiesel A/S – og alle værktøjer etc.
gik i smelteovnen, og dermed var endnu et kapitel af dansk
automobilhistorie slut. |
|
Forfatteren vil gerne takke alle de
mennesker, der har bistået med råd, teknisk vejledning og gode
historier fra dengang man kørte Bur-Wain |
|
diesel; en særlig tak til overing.
Friis Petersen og ing. Johansen fra B&W for rettelser og
gennemlæsning af artiklen. |
|
|