Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 72  -  1982     side   14

     
 

  EFTERSKRIFT:

  

Også Frichs i Århus forsøgte sig med autodieselmotorer, efter at have fremstillet stationære dieselmotorer siden 1910.
   Triangel lavede aldrig selv dieselmotorer.
   I bladet Bilruten har vi sakset lidt af en artikel af Poul Erland Egefors om Danmarks første dieselbusser. Den første skal have været en Büssing-NAG fra DAB i Silkeborg, som i 1936 blev indsat. på Victor Larsens rute Hadsund-Ålborg. Både passagerer og chauffører var glade for den, og DAB leverede de næste to år 50 dieselbusser.
   Grundlaget for Frichs autodieselmotor var en lille skibs-hjælpemotor. Sammen med Frederiksværk-banen lavede B&W og Frichs forsøg med dieseldrevne rutebiler i 1936. Frichs motoren blev lagt i en stor Reo med karrosseri fra Chr. Petersen i Århus. Først boltet direkte på rammen, men det gav for store rystelser, derefter i gummiophæng, og så kørte den i følge sin chauffør, Emil Brock-Madsen, lige så roligt som banens tilsvarende Reo benzinbusser. Men der var også lavet