|
|
|
EFTERSKRIFT:
Også Frichs i Århus forsøgte sig med
autodieselmotorer, efter at have fremstillet stationære dieselmotorer
siden 1910.
Triangel lavede aldrig selv dieselmotorer.
I bladet Bilruten har vi sakset lidt af en artikel af Poul
Erland Egefors om Danmarks første dieselbusser. Den første skal have
været en Büssing-NAG fra DAB i Silkeborg, som i 1936 blev indsat.
på Victor Larsens rute Hadsund-Ålborg. Både passagerer og chauffører
var glade for den, og DAB leverede de næste to år 50 dieselbusser.
Grundlaget for Frichs autodieselmotor var en lille
skibs-hjælpemotor. Sammen med Frederiksværk-banen lavede B&W og
Frichs forsøg med dieseldrevne rutebiler i 1936. Frichs motoren blev lagt
i en stor Reo med karrosseri fra Chr. Petersen i Århus. Først boltet
direkte på rammen, men det gav for store rystelser, derefter i
gummiophæng, og så kørte den i følge sin chauffør, Emil Brock-Madsen,
lige så roligt som banens tilsvarende Reo benzinbusser. Men der var også
lavet |
|