Bilhistorisk Tidsskrift NR. 72 - 1982 side 15 |
Den tyske besættelsesmagt lod en ældre Adler forsyne både med BurWain gasmotor og med fabrikkens gasgenerator. Det er en Favorit eller Standard fra cirka 1931. At den både har civil og militær nummerplade tyder på, at værnemagten har tvangs-udskrevet den til krigstjeneste.
en læderharmonika mellem motorhjelm og passagerrum. Frichs' motor var 6-cylindret på 6.1 liter, som leverede 90 hk ved 2.000 omdrejninger. Et Rikardo forvarmeranlæg med kobberspiraler, og et 24 volt Bosch anlæg kunne gøre den startklar på et halvt minut, selv i stærk kulde. Under krigen fik bussen gasgenerator og sat jernbanehjul på og kørte nogle af de sparsomt besatte tidlige og sene ture på Frederiksværk-banen. Der var en 4-
Denne kæmpe, en type 8A13D på 10.400 ccm, var den største Bur-Wain autodieselmotor, der blev bygget, Kun ganske få blev samlet - en del kom til Finland som stationære motorer på elværker, andre, som denne,udstyret med marinegear, blev anvendt i tyske patruljebåde. |
|