|
Køge – med bivogn. Men det kunne motoren ikke
slæbe, og så blev der lagt en 7.1 liters i. DSB købte desuden en DAB-Büssing-NAG
dieselbus, men nogen afgørelse på konkurrencen mellem de
tre typer kom på grund af krigen aldrig. Efter krigen blev det 20
engelske diesel-busser, DSB først anskaffede.
Nogle driftsøkonomiske beregninger over
Frederiksværk-banens dieselbusser, forfattet af banens driftsbestyrer,
ingeniør C. j. Kuhlmann, kan interesserede læse i bladet Ingeniøren for
20. november 1937.
I Kongelig Dansk Automobil Klubs medlemsblad AUTO kunne
man i januar 1936 læse:
– Naturligvis kan man konstruere f.Eks. en Diesel
Automobilmotor, men foreløbig synes Erfaringerne ikke at tyde hen paa den
afgjorte Succes –Benzin-Motorens Position er urokket. Herhjemme har der,
saa vidt vi ved, været 52 Diesel Motor Lastvogne i Brug i Fjor, men
Tallet er nedadgaaende, og i Øjeblikket er der ikke 50 i Brug.
I 1951 var der indregistreret 2.123 dieseldrevne
automobiler. I dag finder motortypen som bekendt anvendelse
|
|
selv i små personvogne, og antallet var sidste nytår
117.500 ud af 1.6 millioner indregistrerede motorkøretøjer.
Endelig skal det nævnes, at trods de tvivlsomme
erfaringer ved B&W autodieselmotorens fremkomst, blev den senere en
salgssucces. I »Motor og Sport« for maj 1949 læser vi: – Den
store, nyopførte Bur-Wain samlefabrik i Sydhavnen i København ... blev
oprindelig skabt for at fungere som en slags »fødecentral« til stammen
af BurWain dieselmotorens forhandlerstab rundt om i Danmark. I den senere
tid har der været en stadig større stigende eksport af de kendte
Bur-Wain autodieselmotorer – i nogen grad afhængig af den på B&W
til rådighed stående arbejdsstyrke. Til Finland har der hele tiden
været en jævn og støt eksport af disse lastbil-motorer, og nu er også
Sverige kommet til som en stabil aftager af 100 Bur-Wain dieselautomotorer
pr. måned. Da hver motor indbringer ca. 10.000 kr. i fremmed valuta, er
der altså her tale om en millionindtægt. Man regner med en fortsat støt
afsætning på det svenske marked for den verdensberømte danske motor.
Men spådommen gik altså ikke i opfyldelse.
or
|
|
DANSK VETERANBIL KLUB
Jydeholmen 48, 2720 Vanløse
Tel. 01-71 39 02 kun mandag aften.
BESTYRELSE:
Svend Dråby, formand,
(klubbens adresse).
Knud Arhøj, næstformand,
Kildegården 6, 8000 Århus C,
tel. 06-19 94 26.
Niels Jonassen, sekretær,
Boserupvej 510,
3050 Humlebæk,
tel. 02-19 11 29.
Steen Haselmann, kasserer,
Frederik VI's Allé 6, 2000 Kbhv. F.
tel. 01-34 00 36.
H. 0 Bracher, jyske møder,
tel. 06-22 17 45.
Ole Hübbe, løbskonsulent
el. 05-94 08 01.
Ivan Kristiansen, jyske møder,
tel. 07-11 91 79,
Bent Mackeprang, udlandssekretær, forsikringer,
tel. 01-64 09
63
Poul Jørgensen, Registre og Sektioner,
tel. 01-63 10 27.
Kurt Vandkjær, jyske møder,
tel. 06-65 91 83. |
REDAKTION
O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes sendt),
Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
Tel. 02-89 11 48.
Helst skriftlig henvendelse.
I redaktionen: Th. Ry Andersen, Peter Bering,
Erik
Olsen, K. Schouboe, P. E. Hansen,
Peter Juel Jeppesen, Bjarne
Kornbeck,
Ole Nissen, Peder Steril.
Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
Repro: Københavns Kliche & Offset.
Tryk:
Eiler filertsen, Kbh.
|
|
|