Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 72  -  1982     side   26

     
 

Siden sidst

Vi skylder at sige, at Asbjørn Rønn-Simonsens Austin 6/16 1928 siden billedet i sidste nummer blev taget, har fået de korrekte forlygter på. --Torben Okkels har i Brighton hentet en 1936 Singer Sports Four-seater med 2 karburatorer. --- Neesgårds artikel om hans FIAT 501 fremkaldte en venlig henvendelse fra Jylland om den rigtige kølerfigur – som er en stor sjældenhed. Og fra Fyn kom tilbud om en Marelli magnet. --- Bo Vallentin Jessen vil koncentrere sig om sin M.G. TD og har modstået fristelsen til at sende sin Adler Dråben sydover. Den er overtaget af Høigård Rasmussen. --- Bur-Wain-artiklens forfatter, Christian Juel, har selv en Bur-Wain auto-dieselmotor af type 6A6.6, som han har restaureret og vil lægge i en passende lastbil. Christian Juel har planer om senere at skrive om danske gasgeneratorer.

 

 

   

Klubliv

Jeg har i denne sæson været meget aktiv deltager i de arrangementer, som klubben og andre har stået for og haft mange dejlige oplevelser. Et par af disse positive oplevelser har ikke været beskrevet andetsteds i veteran-bilinformationerne, og da jeg finder, at de må have interesse for en bred kreds af veteranbilfolk, vil jeg gerne her omtale dem nærmere.
   I weekenden d. 3.-4. juli, medens alle andre var til rally på Bornholm, deltog jeg i et rally i Skåne, arrangeret af Motorhistoriska Klubben i Skåne. Løbet udgik fra Simrishamn. Løbet var velorganiseret, ruten spændende, og konkurrencen fornøjelig. Lørdag aften var der rallybal i Simrishamn og søndag concours d'élégance på Christinehof-slottet. Der var mange spændende vogne med i løbet, f. eks. en Lanchester Doctor's Coupé fra 1938, en Dodge touring fra 1922, en Oldsmobile cabriolet fra 1938 og en Ford T touring fra 1911.
   Jeg var den eneste danske deltager, og der blev ærlig talt gjort en del stads af mig i den anledning. Formanden

for klubben Percy Hansson og bestyrelsesmedlemmerne Karl-Erik Ekdahl og Mats Björkeby gav i taler under middagen lørdag aften udtryk for, at nu, hvor Ferry Road Run ikke længere eksisterede, skulle danskerne i højere grad deltage i skånske løb og svenskerne i danske løb. At dette ikke kun var tom tale, beviste svenskerne ved at deltage med 10 vogne i Amagerløbet.
   Jeg finder tanken tiltalende. Skåningens laver gode løb, de har mange gode biler at deltage med, som er en fornyelse for danskerne, og så er de meget behagelige at omgås. Jeg vil derfor opfordre danske veteranbilfolk til at deltage i de skånske løb. Skåningens er allerede begyndt at komme til vore løb.
   En del af sommerferien holdt jeg og min familie på Thisted-kanten. Vi måtte udgå af AI's Danmarkstur i Silkeborg på grund af snavs i benzintanken på min Austin 16/6 cabriolet 1928. Falck kørte den til Thisted, hvor den kom på værksted. Rygtet om feriegæsten, der skulle på værksted, bredte sig som en steppebrand til alt veteranbilfolk i Thisted og omegn, og de samledes hurtigt på værk-