|
Jubilæum
I denne måned er det 25 år siden Bilhistorisk Tidsskrift fik sit
navn. DVK blev som bekendt stiftet i 1954 og havde 25 års jubilæum i
1979. Så vidt vi har kunnet efterspore begyndte der at komme, hvad man
kaldte »Meddelelser til Medlemmerne«, i september 1956, i form af nogle
duplikerede sider med en hefteclip i det ene hjørne. Erik Vagn Jensen stod
som redaktør, med Bent Mackeprang som medkommitteret.
Meddelelsernes første oplysning var, at der samme forår var blevet
udsendt en medlemsliste for at hjælpe medlemmerne til at kontakte
hinanden, og at der som opfølgning det næstfølgende forår ville blive
udsendt et spørgeskema med henblik på at gøre listen korrekt.
Meddelelserne indeholdt dernæst en formaning til medlemmerne
om at køre eksemplarisk med veterankøretøjerne på gader og veje,
ihukommende disse køretøjers særegne køreegenskaber, og at holde dem i
fin stand.
Der var oplysning om, at arkitekterne |
|
Th. Ry Andersen og Bent Mackeprang arbejdede
med udformningen af en »klubbadge«, som ville komme til at koste 15-20
kroner, om en »Ford T Section« under dannelse. Videre et brev fra Ry
Andersen om en produkthandler i Holstebro, der havde en Peerless 1929
coupé til salg, og hans søn autoophuggeren, der havde givet otte dages
frist, før han ville øve sit skændige værk mod en Ford T Centerdoer
Sedan, samt om en FIAT 501, der var til salg på Skagen. Peerless'en blev
vist nok ikke reddet, det blev derimod en omtalt 1922 Dürkopp, som i dag
befinder sig på Danmarks Tekniske Museum. Formand O. T. Neel kunne
oplyse om en indregistreret Cyclonette i Helsingør, og der blev også
talt om Næstved Museums Vivinus minus motor. I Århus averteredes en
Lincoln 2-personers cabriolet til 2.800 kroner. Hvad blev der af den?
Og så benyttede Vagn Jensen lejligheden til at efterlyse
hjul og karburator til sin Lancia Lambda med Faring cabriolet.
Sådan begyndte det, og sådan kom der indtil februar 1958 i
alt seks numre af »Meddelelser«.
Men måneden efter er der fint hovede |
|
med »Bilhistorisk Tidsskrift« og klubbens vartegn,
Hammel-vognen, og en programerklæring fra de ny redaktører Jens
Nielsen og Jørgen Sestoft:
» — Med dette nummer begynder en ny periode for vore
klubmeddelelser, idet den hidtidige interne journal søges videreført som
rigtigt teknisk-historisk periodicum....idet idet vi lægger an på at
bibringe det et sådant indhold og udseende, at det foruden som
foreningsorgan tillige kan tjene som alment automobilhistorisk
oplysningsblad — og som repræsentant for Dansk Veteranbil Klub Med det
ny navn har vi også sat intentionerne op på et sådant plan, at vi kun
med medlemmernes bistand vil kunne leve op til dem. Fat derfor
blækhornet« osv. Bladets udstyr var dog uforandret ca. 8 sider
duplikeret i et mystisk format, lidt bredere end A4. Det skal nævnes, at
det første nummer af Bilhistorisk Tidsskrift blev kaldt 3. årgang nummer
2.
De to redaktører levede op til intentionerne; foruden de
nødvendige meddelelser kom der artikelstof skrevet af dem selv og andre,
både af generel karakter og om specielle danske veterankøretøjer,
restaureringsproblemer osv. Således udkom der i den unge og ener- |
|