Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 73  -  1983     side    3

     
 

giske redaktions regi ikke mindre end 8 numre af Bilhistorisk Tidsskrift i 1958, sluttende af med et julenummer med forsidetegning af Poul Høyrup, og vignetter af Jens Nielsen.
   I 1959 udkom 7 numre, hvoraf de to var dobbeltnumre. Så meddelte Jens Nielsen, at han ikke mere havde tid, og fra og med nummeret fra november 1959 overtog en redaktionskomite arbejdet. Den havde magister C. E. Andersen som ansvarshavende redaktør og bestod desuden af H. J. Beier, Georg Christiansen, H. C. Rasmussen og Sestoft. Bladet skiftede udseende, fik limet ryg og blev nu fremstillet, i hvert fald tildels, i kontor-offset med særlige billedsider. Nummereringen bortfaldt. I 1960 var der 5 numre, og fra det fjerde var teknikken forbedret sådan, at fotografierne også fandtes på tekstsiderne. I 1961 gik det så tilbage. Årets første nummer var duplikeret, uden fotos, og sat sammen med konvolutsplitter. Det var et forårsnummer. Det næste blev et efterårsnummer, igen i den forrige tekniske udformning, men det blev kun til to numre det år.
   I sommeren 1960 er H. C. Rasmussens navn forsvundet fra »kolofonen«,

til gengæld figurerer Th. Ry Andersen (og han havde jo i virkeligheden været bidragyder helt fra starten af meddelelserne og er den dag i dag redaktionens faste støtte). Fra efteråret 1960 er også Jørgen Gråe med i redaktionskomiteen.
   I 1962 blev det til et forårsnummer og et sommernummer,og så skete der ikke noget igen før september 1963. Der gik med andre ord over et år uden noget Bilhistorisk Tidsskrift. Et vinternummer 1963 dannede afslutning på, hvad man kan kalde Bilhistorisk Tidsskrift Serie I.
   På det tidspunkt var der nemlig to forholdsvis ny medlemmer, Kjeld Schouboe og undertegnede, som havde fundet sammen, dels om deres fælles interesse for en bestemt bilmodel, og dels om det ærgerlige i at man så uhyre sjældent så noget til en så værdifuld sag for klubben som et medlemsblad. De fik så mavet sig ind ved at bedyre, at de var i stand til at lade et blad udkomme regelmæssigt, og at det kunne trykkes rigtigt uden at komme til at belaste klubkassen mere end den hidtidige primitive teknik. Det med regelmæssigheden kom efter lidt begyndervanskeligheder til at slå til, hvad økonomien angår er det en ganske 

anden sag, men man må nok også have lov at hævde, at sådan som bladet efterhånden kom til at tage sig ud, var det medvirkende til at styrke klubben og forøge medlemstallet. Og i Bilhistorisk Tidsskrift Serie 2 er vi så nået til nummer 73 — med lidt snyd, for der var engang et dobbeltnummer.
   Af andre publikationer har klubben (siden sin start) foruden diverse udgaver af vedtægter og medlems- og vognlister udsendt fire forskellige årsberetninger og to jubilæumsskrifter, og ikke at forglemme Veteran Tidende, der afløste et samarbejde med Bach Sjøgrens annonceblad.
   Den daværende redaktørs forklaring på, at Bilhistorisk Tidsskrift Serie 1 efterhånden gik helt i stå, var mærkeligt nok »overvældende stofmængde«. Den nuværende redaktør tør bruge samme begrundelse for en forhåbning om, at bladet kommer til at leve videre, forhåbentlig efterhånden med farvetryk og al den slags, men først og fremmest som et på en gang underholdende og seriøst kildeskrift også for senere generationer af bil- og motorcykelentusiaster.
                                      Ole Emil Rusager