|
Lancia i Danmark
af Ole Emil Riisager
Stødet til at skrive om Lancia i Danmark blev
givet af Niels Jonassen, da han afleverede en artikel til BhT om sin
Aurelia restaurering. Vi blev enige om, at han skulle udvide den med
oplysninger i det hele taget om danske efterkrigs Lancia'er, idet vi
stopper ved de baghjulstrukne, og jeg skulle grave i fortiden. Her
er resultatet — og det er naturligt at begynde med at fortælle
lidt om mærkets importør gennem mange år, den charmerende
Side 4 Bokseren og entertaineren Carl Brisson
gjorde karriere i London midt i 1920'erne. Hans direktør forærede
ham en Lancia Lambda Serie 4, og Brisson kom til København i den.
Cai Caspersen var ikke sen til at øjne reklameværdien, og de to
herrer blev fotograferet med vognen på Christiansborg Ridebane og
foran Gaspersers butik i Vester Voldgade. |
|
CAI CASPERSEN
Blandt de mest markante og farverige personligheder i dansk
bilhistorie var Cai Caspersen. Han var født i 1887, blev student
som 17-årig, kom derefter i mekanikerlære både hjemme og i
Skotland, i 1910 exam. polyt., 1914 flyvercertifikat, tog sommeren
1915 certifikat nr. 7 som dansk militærflyver af 1. klasse — og
havde på det tidspunkt forlænget været på rejser i Europa og
USA. Blev gift med den populære skuespillerinde Karen Møller
(Karen Caspersen) efter at have betalt for at se hende 93 gange i
samme forestilling på Nørrebros Teater, kom gennem hende ind i
skuespillerkredse, blev god ven med Storm P. Også ven med
Politikers navnkundige journalist Alfred Nervø, kørte sammen med
ham rekordkørsel Paris-København i juni 1914 i Wanderer tandem.
Fra flyvepionerdagene på Kløver |
|
|
marken stammede et andet venskab, med Prins Axel, der
også forretningsmæssigt kom til at betyde meget for Cai Caspersen.
I 1914 forsøgte Caspersen sig som udgiver af dagbladet
»Krigen«, men det blev et kortvarigt eventyr . I 1915 blev han
forretningsfører i Fransk Automobilforretning, efter krigen sælger eller
salgschef hos FIAT-importøren Skandinavisk Automobil & Transport Co.
under grosserer Bruun, »Tykke-Bruun«, også senere et vigtigt
bekendtskab. I 1923 fik Caspersen borgerbrev som »vognfabrikant« og
åbnede egen forretning med FIAT-forhandling, Vester Voldgade 101,
København B. Det var også i de år, han deltog i bl.a. Fanø-løb i
diverse sportsudgaver af FIAT 501. Formentlig har på det tidspunkt
venskabet med Prins Axel været en indgang til, at kongehuset købte en
stribe FIAT-vogne.
Imidlertid ophørte samarbejdet med FIAT i september 1924, og
Caspersen fik repræsentation for Morris (og Morris-Bollée) og Lancia.
På den første biludstilling i Forum, februar 1926, udstillede han Morris
Bullnose og Lancia Lambda, men allerede året efter |
|