Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 73  -  1983     side    5

     
  Lancia i Danmark

af Ole Emil Riisager

Stødet til at skrive om Lancia i Danmark blev givet af Niels Jonassen, da han afleverede en artikel til BhT om sin Aurelia restaurering. Vi blev enige om, at han skulle udvide den med oplysninger i det hele taget om danske efterkrigs Lancia'er, idet vi stopper ved de baghjulstrukne, og jeg skulle grave i fortiden. Her er resultatet — og det er naturligt at begynde med at fortælle lidt om mærkets importør gennem mange år, den charmerende

Side 4 Bokseren og entertaineren Carl Brisson gjorde karriere i London midt i 1920'erne. Hans direktør forærede ham en Lancia Lambda Serie 4, og Brisson kom til København i den. Cai Caspersen var ikke sen til at øjne reklameværdien, og de to herrer blev fotograferet med vognen på Christiansborg Ridebane og foran Gaspersers butik i Vester Voldgade.

  CAI CASPERSEN
Blandt de mest markante og farverige personligheder i dansk bilhistorie var Cai Caspersen. Han var født i 1887, blev student som 17-årig, kom derefter i mekanikerlære både hjemme og i Skotland, i 1910 exam. polyt., 1914 flyvercertifikat, tog sommeren 1915 certifikat nr. 7 som dansk militærflyver af 1. klasse — og havde på det tidspunkt forlænget været på rejser i Europa og USA. Blev gift med den populære skuespillerinde Karen Møller (Karen Caspersen) efter at have betalt for at se hende 93 gange i samme forestilling på Nørrebros Teater, kom gennem hende ind i skuespillerkredse, blev god ven med Storm P. Også ven med Politikers navnkundige journalist Alfred Nervø, kørte sammen med ham rekordkørsel Paris-København i juni 1914 i Wanderer tandem.
   Fra flyvepionerdagene på Kløver
 

marken stammede et andet venskab, med Prins Axel, der også forretningsmæssigt kom til at betyde meget for Cai Caspersen.
   I 1914 forsøgte Caspersen sig som udgiver af dagbladet »Krigen«, men det blev et kortvarigt eventyr . I 1915 blev han forretningsfører i Fransk Automobilforretning, efter krigen sælger eller salgschef hos FIAT-importøren Skandinavisk Automobil & Transport Co. under grosserer Bruun, »Tykke-Bruun«, også senere et vigtigt bekendtskab. I 1923 fik Caspersen borgerbrev som »vognfabrikant« og åbnede egen forretning med FIAT-forhandling, Vester Voldgade 101, København B. Det var også i de år, han deltog i bl.a. Fanø-løb i diverse sportsudgaver af FIAT 501. Formentlig har på det tidspunkt venskabet med Prins Axel været en indgang til, at kongehuset købte en stribe FIAT-vogne.
   Imidlertid ophørte samarbejdet med FIAT i september 1924, og Caspersen fik repræsentation for Morris (og Morris-Bollée) og Lancia. På den første biludstilling i Forum, februar 1926, udstillede han Morris Bullnose og Lancia Lambda, men allerede året efter