|
Alfr. W. Edwards' Lancia som den så ud ved anskaffelsen
i 1911 med det meget engelske karrosseri. Lysegrøn var den.
fordi Karen Caspersen var blevet alvorligt syg. I nogle
af krigsårene virkede Caspersen som leder ved et tørvebrug i Jylland.
Jeg husker, at Caspersen efter krigen endnu stod i
fag-telefonbogen som repræsentant for Lancia, men der er desværre ingen,
som har kunnet fortælle, om han overhovedet havde solgt en vogn af dette
mærke siden Dilambdaerne. Der har kørt flere 1935-39 modeller, som vi
kommer tilbage til, men i de tilfælde, hvor det har været muligt at
kontrollere det, har de vist sig at være indført brugt efter krigen.
Lancia fabrikkerne kan ikke finde ud af at oplyse noget, selv
om de på den anden side er i stand til at gå ind på det enkelte
chassisnummer og fortælle fremstillingsdato, farve og udstyr og hvor vogn
eller chassis blev sendt hen.
Cai Caspersen døde i januar 1963. |
|
DEN ÆLDSTE LANCIA
Imidlertid kan det ikke have været Cai
Caspersen, der indførte den ældste Lancia, vi er stødt på, selv
om det skyldtes en omtale i hans brochure fra Forum-udstillingen
1926, at vi fandt |
|
den. Vognen tilhørte direktør Alfred William
Edwards, eller rettere hans firma, Det Danske Gaskompagni, for
hvilket den blev indregistreret i 1911 under A 200. Utroligt nok
kørte Edwards i vognen i over 20 år, og den eksisterede i endnu
10.
A 200 stod i garage i gården til firma |
|
|