|
Edwards' Lancia blev gradvist moderniseret, først med
tykke hjul. Fotografiet er fra 1927. Stafferingerne er blevet grovere.
1 1933 så Edwards' Lancia sådan ud, med ny skærme og
med elektrisk lys.
|
|
adressen Gammel Kongevej 120, og Edwards' chauffør boede
også der. Han selv havde villa rundt om hjørnet på Lindevej.
Som det kan ses på fotografierne var karrosseriet typisk
engelsk. Forklaringen ligger sikkert i, at Gaskompagniet var en aflægger af
et et engelsk firma, som formodentlig har indkøbt direktørvognen og sendt
den til København. Modellen er svær at bestemme efter fotografierne. Der
er tre muligheder: Beta, Gamma og Delta, alle robuste 4-cylindrede vogne med
motorstørrelser på hhv. 3.1, 3.5 og 4 liter.
Alfr. W. Edwards skriver i sin anbefaling i Cai Caspersens
brochure fra februar 1926, at »Lancia-Automobilet A 200 er anskaffet i
1911, og jeg har benyttet det til Inspektionsrejser i Jylland, Fyn og
Sjælland, og det kan endnu glæde sin Fører ved at være i
udmærket Kondition i enhver Henseende. Jeg kan meddele Dem, at det
Materiale, som denne Vogn er fremstillet af, er af saa fortrinlig Kvalitet,
at virkelige Fagfolk har udtalt deres Beundring derover. Personligt har jeg
Grund til at være fuldt ud tilfreds med den.«.
Med diverse mindre ombygninger fortsatte den gamle Lancia til
Edwards
|
|
døde i 1933. Så blev den kørt til Odense, hvor hans
ældste søn var direktør for gasværket (og den yngste senere kom på
teknisk skole). Vognen blev måler- eller værkstedsvogn og kørte inde på
værkets grund til under Anden Verdenskrig.
CASPERSENS BROCHURE
Cai Caspersen fik som sagt til uddeling på Forum-udstillingen i 1926
fremstillet en brochure, på hvis bagside der var et fotografi af Prins Axel
ved rattet af sin Lambda, og derunder var aftrykt 8 anbefalingsskrivelser
fra tilfredse ejere eller kørere af mærket. Militærflyveren, værkmester
i flyvekorpset Peter Nielsen, oplyser at han det sidste år har haft
lejlighed til at undersøge Lancia Lambda nøjere og er kommet til det
resultat, at et mere praktisk indrettet og i alle detailler smukt udført
automobil kan vanskeligt tænkes, hvilket gælder både chassis og motor:
Dertil kommer vognens fænomenale hurtighed og accelerationsevne. Det
fremgår ikke, om Peter Nielsen selv ejer en Lambda. Næste skrivelse er fra
kammerherre H. Collet, Lundbygård, og man mærker sig, at den er dateret
14.
|
|