|
produkter, som bevarede karrosseriet godt. En ølkapsel
blev fundet i aktiv tjeneste som stoppeanordning for chokeren — det kan
kun have været tjeneren.
Ole Opfinder var den værste. Han borede 29 huller i
vindspejlsrammen, de fleste til ingen verdens nytte. Desuden var rammen
skåret ned. Svenskeren Ake Jern kom Ry Andersen til hjælp med et fældbart
vindspejl fra en Serie 4. I det massive, vaflede instrumentbræt havde Ole
Opfinder boret 9 huller, som gav Ry Andersen hovedpine, indtil miraklet
skete — på et lager i London fandt man et fabriksnyt instrumentbræt,
endnu i fabrikkens papir. Via »Lancia Motor Club« kom det til Risskov.
Ole Opfinder havde 'ombygget Lambdaen til ukendelighed, blandt
andet med Ford A karburator og tændingsanlæg, og ved at give skærme og
kaleche strømlinjeform.
Ry Andersen købte vognen i 1958. Da var motoren frostsprængt
og taget ud og ikke til at reparere. Gennem »Lancia Motor Club« blev
skaffet en Serie 4 motor, som kun adskilte sig fra Serie 5 ved at have
snapsehaner. Lancia fabrikken bistod beredvilligt med
|
|
fotografier og arbejdstegninger.
Ry Andersen havde sin Lambda monteret med ballondæk »per uso
coloniale« (til brug i kolonierne), på aftagelige fælge. Den var i hans
eje i over 20 år, men så var Ry Andersen desværre nødt til at afhænde
den, og der kunne ikke findes en dansk køber, som ville give prisen. Derfor
endte vognen i udlandet.
LAMBDA FARINA CABRIOLET
Det var Bent Mackeprang, som i 1956 lokkede Erik Vagn Jensen til at købe en
Lancia Lambda Serie 8 A 1928 Faring cabriolet ved at sige, at den
vist nok bare behøvede at få stillet ventiler. Vognen holdt jævnligt
parkeret på Strandboulevarden i København, og Vagn Jensen fandt ejeren i
Korsørgade og købte vognen for 1.000 kroner. Den kunne også godt køre,
omend den kammede over i Rudge-hjulenes noter og kun kunne dreje til
venstre, så der måtte et 270' sving til i Rønnede for at bjerge den i hus
i Fensmark ved Næstved, hvor Vagn Jensen dengang boede.
Efter cirka et års arbejde kunne vognen synes og
indregistreres og de første år blev den hastigt voksende familie
|
|
befordret på ferier i den højt op i Sverige, i
Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig og ikke mindst i England, hvor mange
gode reservedele blev hentet hos en ven i Earlestoke, Wiltshire, Air
Commondore R.N. Buckle. Han var også Lambda fan, havde mange af den i skure
rundt om i haven, hans biler var alle shabby, men de kunne køre, og han
deltog i rallyer over alt i Europa. Det gælder for både Vagn Jensen og Ry
Andersen, at de havde glæde af kontakt til to svenske lidelsesfæller, Wald.
Smedberg og Ake Jern.
Med sikkerhed vides, at Vagn Jensens Lambda et par år forinden
havde tilhørt Niels Barlyng (der var han for anden gang!). Barlyng mener,
det må have været en indbytningsvogn i forretningen på Østerbrogade, men
husker ikke hvor den stammede fra. Tidligere formodninger om, at den først
er kommet til Danmark i 1955 og skulle stamme fra Sverige holder ikke stik.
På instrumentbrædtet sidder en kobberplade fra Touring Club
de France med navnet Jørgen Falck Qvistgård, 4 Rue du Port aux Lions,
Charenton.
Eventyrer, ingeniør, landmand, Finlands-soldat, modstandsmand
Jørgen F. Qvistgård fik i 1930'erne vog,-
|
|