|
Jonne og Erik Vagn Jensen i deres Lambda, fotograferet i
Holland i 1958.
nen i Monte Carlo af en englænder, der havde tabt alle
sine penge i casinoet. Under krigen var den klodset op i Rungsted og den
blev formentlig solgt kort efter.
Hvordan er det så at køre Lambda? Om det kan der siges
meget, siger Vagn. Jensen, den har først og fremmest en
fantastisk acceleration, og det forstår man, når man tager det støbte
dæksel over knastakslen af. Knasterne er store og med konkave konturer,
som åbner de store ventiler med stor hastighed og lukker lige så
hurtigt. Indsugningen bliver forvarmet, den går mellem cylindrene i det
13gr. snævre V. Serie 8 har ca. 21/2 liters motor. Hjulene ser
som 20", nærmere betegnet 50 cm fælgdiameter, og bremsetromlerne er
dimensioneret til bjergkørsel. Farina cabrioletten er lavet på kort
chassis (det lange var det mest almindelige), og chassiskonstruktionen er
presset stålplade, modstandssvejset.
I en årrække har Vagn Jensens Lambda stået på Egeskov
museet, men i år vender familien definitivt hjem fra mange års
udlændighed for at slå sig |
|
ned i Pederstrup ved Kolind på Djursland, og der
bliver bygget 60 M2 garage til Lancia, trehjulet Morgan
mm. og da ydermere Jonne og Erik Vagn Jensens børneflok er så
talrig, at i hvert fald nogle af dem må være
veteranbil-interesserede, skulle der være en fair chance for snart
at få denne Lambda at se igen til DVK's arrangementer.
Foruden Vagn Jensens er der i hvert fald tre Lambdaer i
Danmark i dag, alle |
|
indført i nyere tid: En på Ålholm, en
(nedkortet) på Sommers museum og en hos Svend Hauberg (fra Norge og
noget mangelfuld).
DILAMBDA
I 1929 lancerede Lancia den 4 liters V 8 Dilambda, som der på 3-4
år kun blev fremstillet 1.700 af. Cai Caspersen præsenterede den
på udstillingen i Forum i begyndelsen af 1930 i en lav, |
|
|