Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 73  -  1983     side  15

     
 

lukket udgave. Dette eksemplar er tilsyneladende gået ud af landet igen, for aviserne kunne i slutningen af september samme år fortælle, at nu havde Caspersen fået den første af Lanciafabrikkens ny Dilambda hjem, til den uhyrlige pris af 30.000 kroner, men som så også betegnede det højeste, der var opnået i bilkonstruktionen. Og det var ikke helt overdrevet, for Dilambda var virkelig en fremragende vogn, med

 

gode køreegenskaber, en overlegen motorkraft på 100 hestekræfter og for sin tid imponerende bremser. Hjulophængningen var en forenkling og raffinering af Lambdaens.
   Hvad det var for en Dilambda, Caspersen udstillede i sin forretning på det tidspunkt, kan vi ikke finde ud af, men i hvert fald tre har kørt i Danmark, foruden en italiensk demonstrationsvogn, som Eric H. Tersling (BP-direktøren)

 

husker at have kørt med i, sikkert den fra Forum. Det gik med forrygende fart, og den italienske fører satte knap farten ned i svingene.
   Prins Axel købte en Dilambda Faring cabriolet, blå som hans to tidligere Lambda'er. Dilambdaen blev omkring 1937 overtaget af Tersling, som havde den et par år. På vej hjem fra en påsketur til Tyskland i 1939 var Tersling ude for et banalt glatføreuheld i et færgetræk, vognen fik bøjet noget i fortøjet og blev kort efter afhændet. Dens videre skæbne kendes ikke.
   Kaj Møller, bror til Stig Møller, National kasseapparater, og leder af firmaets afdeling i Belgien, havde en noget lignende Dilambda, men med fast tag. Dilambdaen kunne på Europas store veje klare 150 kmt, Eric Boesgård skrev i Berlingske Tidende under Forum udstillingen, at der var en forbavsende forskel på at køre hurtigt i denne

   

1 1930 udstillede Cai Caspersen den 8-cylindrede Dilambda i Forum i en standard sedan-udgave. Formentlig gik den tilbage til Italien, siden aviserne først el halvt år efter meddelte, at nu havde Caspersen fået den første Dilambda hjem.