|
lukket udgave. Dette eksemplar er tilsyneladende
gået ud af landet igen, for aviserne kunne i slutningen af
september samme år fortælle, at nu havde Caspersen fået den
første af Lanciafabrikkens ny Dilambda hjem, til den uhyrlige pris
af 30.000 kroner, men som så også betegnede det højeste, der var
opnået i bilkonstruktionen. Og det var ikke helt overdrevet, for
Dilambda var virkelig en fremragende vogn, med |
|
gode køreegenskaber, en overlegen motorkraft på
100 hestekræfter og for sin tid imponerende bremser.
Hjulophængningen var en forenkling og raffinering af Lambdaens.
Hvad det var for en Dilambda, Caspersen udstillede i sin forretning
på det tidspunkt, kan vi ikke finde ud af, men i hvert fald tre har
kørt i Danmark, foruden en italiensk demonstrationsvogn, som Eric
H. Tersling (BP-direktøren) |
|
|
husker at have kørt med i, sikkert den fra Forum. Det
gik med forrygende fart, og den italienske fører satte knap farten ned i
svingene.
Prins Axel købte en Dilambda Faring
cabriolet, blå som hans to tidligere Lambda'er. Dilambdaen blev omkring
1937 overtaget af Tersling, som havde den et par år. På vej hjem fra en
påsketur til Tyskland i 1939 var Tersling ude for et banalt
glatføreuheld i et færgetræk, vognen fik bøjet noget i fortøjet og
blev kort efter afhændet. Dens videre skæbne kendes ikke.
Kaj Møller, bror til Stig Møller, National
kasseapparater, og leder af firmaets afdeling i Belgien, havde en noget
lignende Dilambda, men med fast tag. Dilambdaen kunne på Europas store
veje klare 150 kmt, Eric Boesgård skrev i Berlingske Tidende under Forum
udstillingen, at der var en forbavsende forskel på at køre hurtigt i
denne
1 1930 udstillede Cai Caspersen den 8-cylindrede
Dilambda i Forum i en standard sedan-udgave. Formentlig gik den tilbage
til Italien, siden aviserne først el halvt år efter meddelte, at nu
havde Caspersen fået den første Dilambda hjem. |
|