|
til Cai Caspersen: – Den vogn er for hård at sidde i
– jeg vil ikke have den!
I månedsvis stod limousinen og fyldte hele Caspersens
udstillingslokale. Den skal så være blevet købt af enten generalkonsul H.
O. Lange, Nordisk Fjer, eller forlagsdirektør Chr. Erichsen.
Deres ærbødige erindrer i midten af 1950'erne at have set en
Lancia limousine gå som lillebil på Stevns. Det kunne være den vogn –
men ingen på egnen har kunnet bekræfte det.
AUGUSTA
Samtlige Lancias modeller efter Lambda og Dilambda og indtil nogle år efter
krigen havde navne, der begyndte med A. Den raffinerede 8-cylindrede Astura
på først 2.6, og senere 2.9 liter, de 4-cylindrede Augusta på 1.2 og
Artena på 1.9 liter – alle opbygget på »klassisk« Lancia-vis hvad
angår motorkonstruktion og hjulophængning og ofte grundlag for eksklusivt
karrosserimagerarbejde. Fra 1937 endvidere Aprilia og den lille Arder.
Om Caspersen indførte nogen af disse modeller står hen i det
uvisse. Ingen har kunnet fortælle det, men i givet fald har han højst
taget enkelte vogne hjem på bestilling.
|
|
Augustaen fotograferet på Nürburgring i Ernst Andersens ejertid.
Birger Olsen har en Augusta cabriolet fra 1935 med et
fransk karrosseri fra Chausson. Hvis navnet ringer bekendt, kan det være
fordi DSB efter krigen havde nogle Chausson busser, dengang meget
opsigtsvækkende.
Men denne Augusta er tilsyneladende indført brugt efter
krigen, en anden mulighed er, at det er tysk efterladenskab. Den er i hvert
fald i følge sine papirer indregistreret 1. gang under A 21267 15. august
1946. Efter
|
|
forskellige ejere kom den i 1955 til mekaniker Ernst
Andersen i Nykøbing F, og det bemærkelsesværdige er, at med denne 10 år
gamle vogn deltog Ernst Andersen i adskillige rallyer her og i udlandet. Det
er i øvrigt eneste tilfælde, vi er stødt på Lancia i
motorsports-sammenhæng i Danmark, bortset fra at svenskeren Lundberg i 1922
deltog i Fanø-løb med en Lancia i klassen 4 til 6 liter.
Birger Olsen fik vognen indregistreret 30. maj 1961 under KD 35
999 –og har den altså stadig.
APRILIA
Da Lancia i 1936-37 lancerede Aprilia, syntes mange at den så for aparte ud
med sin todelte bagrude, nakkekam og i det hele for den tid usædvanlige
linjeføring. Teknisk var den også mærkværdig, sammenlignet med de fleste
andre småbiler.
Der er bevaret et par lukkede Aprilia herhjemme og i hvert fald
én cabriolet. Det er Jørgen Hansens 1939 Serie 1 med Farins karrosseri.
I årene 1947-49 indførte fru Sonja Norre både den lukkede
Aprilia, Birger Bayer nu har, og Jørgen Hansens
|
|