Bilhistorisk Tidsskrift NR. 73 - 1983 side 21 |
|
mere mærkeligt er, at der også hører et sæt inderdøre, træværk og rudeoptræk til, fra en identisk vogn. Og der har da også kørt en næsten magen til 1939 Aprilia Farina cabriolet. Den har vi bedst dokumenteret fra årene 1954-57, da den ejedes af Tove og Poul Lendal. De købte den hos Sommer i den daværende butik på hjørnet af Gothersgade og Borgergade i København for 10.000 kr., og salgschef Poul Petersen oplyser, at den stammede fra Gunnar Bratvold, tidsskriftet Mobillas forlægger, for hvem han jagtede land og rige rundt efter exotiske biler. Den var tofarvet grøn med sort kaleche og gult læderindtræk. Også på den blev det »flydende« baghjulsophæng med to sæt kardanled i hver side et dyrt bekendskab. Andre reservedele kunne skaffes i Gøteborg, men Lendal måtte hente nålelejerne i Hamborg, hvor de, så vidt han husker, kostede 375 Dmark dengang. I 1957 måtte en Aprilia sedan lade livet hos en hugger i Sydhavnen. Så var der reservedele til et stykke tid, bl.a. styrebolte, hvor de gamle var fidusrepareret med opgratning med en hugmejsel. I vinteren 1957/58 blev den »ny« motor hovedrepareret hos Christensen på Finsens- |