Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 73  -  1983     side  21

     
 

 

Jørgen Hansens Aprilia cabriolet, øverst i Barlyngs tid, dvs ca. 1955, nederst nogle år senere bos Hans Jørgensen i Kolind.

 

Kjeldsen restaurerer vognen påny, og den får sin grå farve tilbage. 1 1965 får datteren Lis og hendes tilkommende Carl Chr. Hansen den i bryllupsgave, og de beholder den i 12 år. Eigil Sahl Rasmussen køber den i 1977 og sælger den to år senere til Jørgen Hansen. Som har tænkt sig at beholde den meget længe. For øjeblikket er skærmene malet lyseblå, men det er tanken at den skal lakeres om, muligvis maroon.
   Gennem de sidste ejerskifter har der fulgt en del stumper med vognen. Den har f.eks. tre motorer, hvoraf den ene sært nok er den, Birger Bayers sedan er født med. Men hvad der er endnu

 

mere mærkeligt er, at der også hører et sæt inderdøre, træværk og rudeoptræk til, fra en identisk vogn. Og der har da også kørt en næsten magen til 1939 Aprilia Farina cabriolet. Den har vi bedst dokumenteret fra årene 1954-57, da den ejedes af Tove og Poul Lendal. De købte den hos Sommer i den daværende butik på hjørnet af Gothersgade og Borgergade i København for 10.000 kr., og salgschef Poul Petersen oplyser, at den stammede fra Gunnar Bratvold, tidsskriftet Mobillas forlægger, for hvem han jagtede land og rige rundt efter exotiske biler. Den var tofarvet grøn med sort kaleche og gult læderindtræk. Også på den blev det »flydende« baghjulsophæng med to sæt kardanled i hver side et dyrt bekendskab. Andre reservedele kunne skaffes i Gøteborg, men Lendal måtte hente nålelejerne i Hamborg, hvor de, så vidt han husker, kostede 375 Dmark dengang. I 1957 måtte en Aprilia sedan lade livet hos en hugger i Sydhavnen. Så var der reservedele til et stykke tid, bl.a. styrebolte, hvor de gamle var fidusrepareret med opgratning med en hugmejsel. I vinteren 1957/58 blev den »ny« motor hovedrepareret hos Christensen på Finsens-