Bilhistorisk Tidsskrift NR. 73 - 1983 side 22 |
vej og hos Danadko på Polititorvet fandt Lendal en
mekaniker, der hævdede at have lavet Lancia for Cai Caspersen. Det var dog
så som så med hans expertise, for da motoren var lagt i vognen, haltede
den slemt. Mekanikeren ville ikke tro på, at tændingsrækkefølgen skulle
være en helt anden end på en ordinær 4-cylindres motor; Lendal måtte
insistere på at mekanikeren fulgte en fransk Lancia anvisning, og så gik
motoren rent. Men kort efter røg der et hovedleje, det klarede dog en lokal
mekaniker på Frederiksberg at lægge i nedefra. Og efterhånden var det
charmerende bekendtskab blevet så problematisk, at Tove Lendal kørte
Apriliaen på auktion i Æbeløgade i forsommeren 1958 — med forbud mod
prøvekørsel, de ømme kardanled tålte ingen ukyndig kørsel. Vognen gik
for 3.000 kroner til en mekaniker — og dermed endte også denne 1939
Farina cabriolet hos Hans Jørgensen i Kolind! (Dvs. sandt at sige har vi
ikke helt rede på rækkefølgen af de to vogne). I hvert fald blev også
den sat i stand, kørte på V-nummer en tid, men blev så også handlet
videre. |
annoncerede i 1964 en Lancia 1939 cabriolet til salg, og
det har efter al sandsynlighed været denne vogn. Bent Lemming husker kun,
at den var lys, og at den blev solgt til en mekaniker, som hævdede at have
fået en ny bund til den. |
Aprilias specifikationer: Ved præsentationen i
efteråret 1936 var det en meget avanceret konstruktion med ultrakompakt V 4
motor (18' 6' 40" V) med overliggende knastaksel og crossflow
topstykke, boring 72 mm, slaglængde 83 mm, 1.352 ccm, kompressionsforhold
5.75:1, ydelse 47.8 hk ved 4.300 omdrejninger i minuttet. Tør enkeltplade
kobling. 16" hjul. Egenvægt 1.025 kg. Tophastighed ca. 120 kmt.
Benzinforbrug 9-10 km/l. Kraftigt dimensionerede hydrauliske bremser,
uafhængig forhjulsophængning efter den klassiske Lancia-recept (McPherson-lignende),
uafhængig baghjulsophængning med langsgående svingarme, drivaksler med
dobbelte kardanled, torsionsfjedre og tværliggende bladfjeder,
krængningsstabiliserende; bremsetromler anbragt inde ved differentialet af
hensyn til den uaffjedrede vægt. I følge Jørgen Hansen fungerer denne
komplicerede undervogn efter hensigten, idet bilen også efter vore dages
målestok både har meget fine køreegenskaber og en komfortabel affjedring.
Karrosseriet er trods de sportslige linjer og den ringe størrelse
rummeligt. |