Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 73  -  1983     side  23

     
 

 

Jørgen Hansens Aprilia, fotograferet i august sidste år, før motoren brød sammen. Nu er en af reservemotorerne ved at blive gjort klar.

I. Serie fremstillet 4.350 stk. i 1937-39, deraf 1.203 i 1939, og i 2. Serie fra 1939 til 49 2.252 stk.
   På disse chassiser har mange bilskræddere, men især Pinin Farina, bygget talrige typer karrosserier. Farinas arkiver gik desværre tabt ved en brand i 1946.

    

Sådan stod Birger Bayers Aprilia i 15 år hos en hugger på Stevns. Da Sonja Norres mor købte den i 1939, var den amaranth-rød (ca, maroon). Senere er den malet mørkeblå. Vognen er nogenlunde komplet og i hvert fald bedre end en, der vides at være i Jylland. Fabrikken oplyser, at den er trillet af samlebåndet 20. juni 1939, som en Tipo 238 Lusso med gråt stofindtræk.

 

                              REDAKTION
   O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes sendt),
       Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
     Tel. 02-89 11 48.
     Helst skriftlig henvendelse.
     I redaktionen: Th. Ry Andersen, Peter Bering, 
       Erik Olsen, K. Schouboe, P. E. Hansen, 
       Peter Joel Jeppesen, Bjarne Kornbeck,
     Ole Nissen, Peder Steril.
   Eftertryk tilladt med kildeangivelse. 
    Repro: Københavns Kliche & Offset. 
   Tryk: Eiler Filertsen, Kbh,

BAGSIDEN:
To Lancia 3-tons lastbiler kørte Tordenskjold tændstikker. De var noget upålidelige og blev udskiftet efter 3-4 år. Billedet af den ene er taget på Gosch fabrikken i 1932-33