|
Det er karakteristisk at Lancia foretrak at
deltage i langdistanceløb. En B20 er ingen sprint-bil men en hurtig
og meget robust landevejsvogn med aldeles fremragende
køreegenskaber. Til løbsbrug blev B20 forsynet med 3 dobbelte
Weber karburatorer – bortset fra dem som Nardi udstyrede med 6
dell'Orto! Det ser forrygende ud. Men til produktion og salg er det
for kompliceret en løsning, så i 1953 kom serie 3 med en 2,5 1.
motor på 118 hk. v. 5.000 omdr./min. Denne effekt blev opnået ved
brug af en enkelt dobbelt Weber.
Et af de mest forbløffende forhold i forbindelse med
italienske biler i den dyre ende af skalaen er de mange for |
|
skellige småvariationer af karrosserierne der
åbenbart har været råd til. Lancia Aurelia GT – B20s navn efter
1953 – er ingen undtagelse. Der var adskellige Ghia, Zagato og
Vignale versioner og fra helt hysteriske, jetflyver-udseende
modeller samt forskellige racervarianter af standardkarrosseriet ved
siden af den mere dagligdags produktion. Men også normalmodellerne
blev løbende ændret. Serie 1 og 2 havde svage antydninger af
halefinner; fra serie 3 var disse væk, forskærmenes profil var
ændret lidt og bagruden var større. Denne facon beholdt modellen
resten af sin tid. Man ser meget ofte dette karrosseri fremhævet
som et af Pinin Farinas hovedværker |
|
|
og i det hele taget som en milepæl i
bilformgivningens historie.
Der blev mellem 1951 og 1958 bygget i alt 4631 Lancia Aurelia
GT, deraf de 761 i 2 forskellige åbne versioner. Ved siden af den lille
Appia var det den sidste type der blev bygget mens Lancia-familien ejede
fabrikken. Der er siden da blevet bygget mange fremragende Lancia-biler, men
den utrolige detailkvalitet man kan finde i en Aurelia vil man lede
forgæves efter i dag.
En gang i efteråret 1977 fik jeg at vide at der i en lade i
nærheden stod en rød, italiensk sportsvogn. Da jeg fik at vide hvad det
var for et køretøj troede jeg næsten ikke det var muligt – hvor skulle
den være kommet fra? Vognen var i øvrigt flyttet til Fyn, men ejeren blev
så begejstret over min åbenbare
Bagtøjet med kobling, gearkasse, differentiale, bremsetromler,
tracta-led samt uafhængig affjedring. Læg mærke til at kardanleddet
yderst på drivakslen ligger udenfor hjulnavet. Drivakslen går igennem det
hule nav for at vinkelbevægelsen i ledet kan blive så lille som muligt.
|
|