Bilhistorisk Tidsskrift NR. 73 - 1983 side 28 |
interesse at han lovede at få den hjem igen, så jeg
kunne købe den. Inclusiv transport kom den til at stå mig i 10.000 kr. |
Motoren samlede jeg i en buk inde i stuen. Så sikrer man sig at alt holdes så rent som det skal. 1 time før sneen faldt i december '81 satte vi motoren i vognen; men den var så pæn at det næsten var synd ikke at beholde den ude. — bortset fra plejlstængerne som af uransagelige grunde er forsynet med 9 mm bolte. Til gengæld drillede gevindene lidt, indtil det gik op for mig at der på motoren udelukkende blev brugt ISO fingevind. For en der som jeg har gået og rodet med BSF og BSW gevind er mm rørende simple — og så kan man få nye bolte og møtrikker uden særligt besvær, så længe det ikke er lange bolte med fingevind man skal bruge. Jeg har meget mod min vilje måttet bruge nye støttebolte med 8 mm normalgevind fordi jeg ikke vil bruge skåret men rullet gevind — og det har jeg ikke kunnet få i fingevind i længder over 80 mm. Mange af gevindene i blokkens aluminiumsgods var intet værd, dem erstattede jeg med Heli Coil. Jeg kan kun anbefale at ofre de ca. 400 kr. det nødvendige værktøj koster. Det er både let, pænt og effektivt, og man slipper for alt det bøvl med |
overstørrelse bolte eller neddrejede bolte. For at være
sikker på ikke at lave ulykker i forbindelse med ændringen af gevind fandt
jeg frem til en formel for beregning af tilspændingsmoment, og endelig blev
jeg nødt til at beskæftige mig nøjere med hvad der lå bag de forskellige
kvalitetsbetegnelser for stål. Det vidste jeg alt for lidt om, så på de
første bolte jeg monterede smuldrede gevindet da jeg spændte topstykkerne
ned med det rigtige moment. I mine forsøg på at undgå at dumme mig alt
for meget har jeg haft stor glæde af følgende bøger: V. Utke:
Værkstedsteknik (København 1968), Staton Abbey: Automobile Workshop
Practice (London 1971), E. Truelsen (red.): Reparation af Autoskader
(København 1964) og Hans Brauner: Autolakering (lærebog v. Centralskolen
for Vognmalere) (København 1971). |