Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 74  -  1983     side    5

     
 

Side 4 Den tidligste type nummer, enten på plade eller direkte på en del af køretøjet, ses demonstreret på en Odense Mobil, en ombygget Olds, fremstillet i Odense i vist nok to eksemplarer i 1905 af fabrikant Emil Neckelmann, som selv ses ved styrepinden. Foto fra K. Måløe til FDMs indsamling,

 

pladen var i nogenlunde fejlfri stand. Men køretøjet behøvede ikke engang at være fra perioden 1921-30, fordi det en overgang var muligt at overføre ikke bare nummer, men også selve pladerne, til et nyere køretøj i samme ejers besiddelse. Derimod skulle 1919-typen være udskiftet senest 1/10 1922.
   Vantepladen, som blev indført i 1930, kan man endnu møde i trafikken. Den adskilte sig fra tidligere typer ved at være emailleret, med en bagud-bukket kant. Udførelsen var den samme for senere typer, indtil de reflekte-

  

Det kunne udmærket accepteres, at nummeret blev malet på kølerelementet, som på denne københavnske Darracq.