Bilhistorisk Tidsskrift NR. 74 - 1983 side 6 |
Ulempen ved at fornummeret blev malet på kølerelementet var, at det dårligt lod sig fjerne, hvis vognen blev omregistreret – som det er tilfældet med den lille, 2-cylindrede Darracq ca. 1908, der tilhørte mekaniker Philip H. Wendt, da han i 1912 nedsatte sig i Randers som byens første kørelærer. »Chaufførskole« kaldte man det. Han var aktiv til 1960. rende plader blev indført. I en bekendtgørelse 3/3
1937 nævnes at de emaillerede plader fremstilles af en bestemt fabrik (Schou-Ravnholm),
men det har formentlig været tilfældet helt fra 1930. Det kunne
naturligvis være sjovt at samle på de gamle typer nummerplader. Men det
skal understreges at det er strengt forbudt at besidde andre nummerplader
end dem, der retteligt hører hjemme på ens eget indregistrerede
motorkøretøj. Og det gælder også attrapper. En undtagelse er
fornummerpladerne til motorcykler. Da de blev afskaffet i 1955, skulle
ejeren selv pille dem af, og det blev ikke forlangt at de blev
tilintetgjort. |