|
17/3 1919: Nummer påmales plade. Bogstaver røde og tal
blå, det hele på hvid grund. Pladerne stemples af politiet. Gamle numre
kan bruges til 1/7 1921.
Motorvogne: Plade for og bag. Bogstaver 7 cm høje og tal 12,5 cm høje. X i
blåt ved vogne under 700 kg. Ledige hyrevogne skal vise hvid cirkelplade
på 10 cm i diameter.
Motorcykler: Plade for (på langs) og bag på. Bogstaver 4 cm høje og tal 7
cm høje.
1/7 1921: Pladerne leveres af politiet. Bogstaver og tal
hvide på sort grund. Prøveplader dog omvendt. Tallet skal også stå med
lille skrift under bogstavet. Gamle plader kan bruges til 1/10 1922.
Lave numre og fikse cifferkombinationer var attraktive og
mange bevarede de smarte numre på skiftende biler, så længe det lod sig
gøre. Kørelærer Albert Andersen kunne prale med den første lukkede
skolevogn - at den blev kaldt »Katten « forklarer billedet. Dodgen er dog
ikke årgang 1920, men 22½. Den lille for-nummerplade af 1921-modellen.
|
|
Motorvogne: Højde foran: bogstav 5,5 cm og tal 8
cm. Højde bagpå: Bogstav 8,5 cm og tal 12,5 cm. X i hvidt ved
vogne under 1450 kg. Ledige hyrevogne skal vise hvid cirkelplade på
10 cm i diameter. Eldrevne vogne skal have grøn cirkelplade på
mindst 7 cm i diameter.
Motorcykler: Højde foran: bogstav 3 |
|
cm og tal 4,5 cm. Højde bagpå: bogstav 5,5 cm
og tal 8 cm. Såfremt tallet er på 4 eller 5 cifre, skal dette på
den bagerste plade deles i 2 linier.
1/1 1928: Som ovenfor, dog ved motorvogne:
Varevogne, lastbiler, rutebiler og andre køretøjer, som ikke er
belagt med oms.afgift markeres bagpå |
|
|