Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 74  -  1983     side  11

     
 

17/3 1919: Nummer påmales plade. Bogstaver røde og tal blå, det hele på hvid grund. Pladerne stemples af politiet. Gamle numre kan bruges til 1/7 1921.
Motorvogne: Plade for og bag. Bogstaver 7 cm høje og tal 12,5 cm høje. X i blåt ved vogne under 700 kg. Ledige hyrevogne skal vise hvid cirkelplade på 10 cm i diameter.
Motorcykler: Plade for (på langs) og bag på. Bogstaver 4 cm høje og tal 7 cm høje.

1/7 1921: Pladerne leveres af politiet. Bogstaver og tal hvide på sort grund. Prøveplader dog omvendt. Tallet skal også stå med lille skrift under bogstavet. Gamle plader kan bruges til 1/10 1922.

  

Lave numre og fikse cifferkombinationer var attraktive og mange bevarede de smarte numre på skiftende biler, så længe det lod sig gøre. Kørelærer Albert Andersen kunne prale med den første lukkede skolevogn - at den blev kaldt »Katten « forklarer billedet. Dodgen er dog ikke årgang 1920, men 22½. Den lille for-nummerplade af 1921-modellen.

 

Motorvogne: Højde foran: bogstav 5,5 cm og tal 8 cm. Højde bagpå: Bogstav 8,5 cm og tal 12,5 cm. X i hvidt ved vogne under 1450 kg. Ledige hyrevogne skal vise hvid cirkelplade på 10 cm i diameter. Eldrevne vogne skal have grøn cirkelplade på mindst 7 cm i diameter.
Motorcykler: Højde foran: bogstav 3

 

cm og tal 4,5 cm. Højde bagpå: bogstav 5,5 cm og tal 8 cm. Såfremt tallet er på 4 eller 5 cifre, skal dette på den bagerste plade deles i 2 linier.

1/1 1928: Som ovenfor, dog ved motorvogne: Varevogne, lastbiler, rutebiler og andre køretøjer, som ikke er belagt med oms.afgift markeres bagpå