Bilhistorisk Tidsskrift NR. 74 - 1983 side 12 |
Vantepladen fik naturligvis sit kælenavn på grund af politihånden under bogstavet. Fotografiet her er taget i 1947 og forestiller en Essex 1930 roadster, som ejedes af Poul Lendal før han fik den Lancia 1939, vi omtalte i sidste nummer af BhT med en rød cirkelplade med en diameter på 9 cm. Endvidere er særlig markering for vogne under en vis vægt bortfaldet. Det samme gælder for hyrevogne og eldrevne vogne. Såfremt tallet er på 5 cifre, skal dette på den bageste plade deles i 2 linier. 1/10 1930: »Vanteplader« (af andre dimensioner end hidtil) indføres. Pladerne leveres af justitsministeriet., og de skal ikke længere stemples. Gammel type kan fortsat anvendes, forudsat god stand. 1/7 1950: Enkelte bogstaver uden »vante«. Gule plader i stedet for rød cirkelplade. Løse prøveskilte med røde bogstaver og sorte tal på hvid grund. 27/3 1953: »Papegøjeplader« indføres for varemotorcykler. |