|
Pladeprofil
Af Henrik Houmøller
I det følgende vil jeg beskrive, hvordan jeg har
presset reparationsstykker til karrosseriet. Det er dels fiduser som
jeg har afluret ved andre klubmedlemmer, og dels egne erfaringer.
Det er sandsynligvis ikke en fyldestgørende forklaring, men jeg har
afprøvet dem alle under arbejdet med min M.G., så jeg kan love det
virker.
Samtlige karrosseridele er fremstillet i en
normal hydraulisk presse, som fin-
|
|
des på ethvert smede- og autoværksted.
Problemet og udfordringen ligger i at fremstille de rigtige
presforme.
Beslaget til køleelementet er presset i et lige
stykke. Der er fremstillet to presforme, ved at svejse fladjern i
den rette dimension på en solid jernbjælke, der er så svær at
den ikke fjedrer når emnet presses. Fladjernet er svejset fast, ved
at bore nogle huller på ca. 10 mm midt i fladjernet, og så svejse
i hullerne. På denne måde kan man beholde fladjernets og dermed
presformens kanter uden svejsesøm. Emnet er bøjet efter det er
presset. Der er fyldt ud med fladjern i samme dimension som der er
brugt til presformen, og det hele er bøjet på en gang.
|
|
|
Til forstærkning af bundpladerne, er der i disse
presset nogle kryds. De gamle bundplader var i temmelig miserabel stand.
Der var noget rust, og der var i tidens løb lavet nogle reparationer, der
ikke levede op til standarden for et vintage køretøj. I stedet for at
reparere de gamle, blev der fremstillet nogle nye. I alt skulle der
presses 4 kryds i pladerne, og da M.G. jo er en engelsk bil, er der
selvfølgelig ingen af dem der er ens. Det ville altså være rart med en
metode, der fordrede et minimum af presværktøj. Bent Sønderby Larsen
foreslog at presse i en gummiplade. Der blev fremstillet kryds af
fladjern, der passede ned i bundpladens udpresninger. Presningen foregik
ved, at der nederst blev lagt en solid stålplade (20 mm tyk), ovenpå den
en syntetisk gummiplade på ca. 10 mm tykkelse, så karrosseripladen og
oven på den presformen der var fremstillet (kryds) og øverst igen en
svær stålplade. Resulatet overgik mine bedste forhåbninger.
Udpresningen stod meget tydelig i kanterne.
På karrosserne er der forskellige vulster, bl.a.
skærmene. Selve vulsten voldte ikke de store problemer, men hvor vulsten
ender og spidser ud gav
|
|