Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 74  -  1983     side  26

     
 
 Pladeprofil  

Af Henrik Houmøller

I det følgende vil jeg beskrive, hvordan jeg har presset reparationsstykker til karrosseriet. Det er dels fiduser som jeg har afluret ved andre klubmedlemmer, og dels egne erfaringer. Det er sandsynligvis ikke en fyldestgørende forklaring, men jeg har afprøvet dem alle under arbejdet med min M.G., så jeg kan love det virker.
   Samtlige karrosseridele er fremstillet i en normal hydraulisk presse, som fin-

 

des på ethvert smede- og autoværksted. Problemet og udfordringen ligger i at fremstille de rigtige presforme.
   Beslaget til køleelementet er presset i et lige stykke. Der er fremstillet to presforme, ved at svejse fladjern i den rette dimension på en solid jernbjælke, der er så svær at den ikke fjedrer når emnet presses. Fladjernet er svejset fast, ved at bore nogle huller på ca. 10 mm midt i fladjernet, og så svejse i hullerne. På denne måde kan man beholde fladjernets og dermed presformens kanter uden svejsesøm. Emnet er bøjet efter det er presset. Der er fyldt ud med fladjern i samme dimension som der er brugt til presformen, og det hele er bøjet på en gang.

 

Til forstærkning af bundpladerne, er der i disse presset nogle kryds. De gamle bundplader var i temmelig miserabel stand. Der var noget rust, og der var i tidens løb lavet nogle reparationer, der ikke levede op til standarden for et vintage køretøj. I stedet for at reparere de gamle, blev der fremstillet nogle nye. I alt skulle der presses 4 kryds i pladerne, og da M.G. jo er en engelsk bil, er der selvfølgelig ingen af dem der er ens. Det ville altså være rart med en metode, der fordrede et minimum af presværktøj. Bent Sønderby Larsen foreslog at presse i en gummiplade. Der blev fremstillet kryds af fladjern, der passede ned i bundpladens udpresninger. Presningen foregik ved, at der nederst blev lagt en solid stålplade (20 mm tyk), ovenpå den en syntetisk gummiplade på ca. 10 mm tykkelse, så karrosseripladen og oven på den presformen der var fremstillet (kryds) og øverst igen en svær stålplade. Resulatet overgik mine bedste forhåbninger. Udpresningen stod meget tydelig i kanterne.
   På karrosserne er der forskellige vulster, bl.a. skærmene. Selve vulsten voldte ikke de store problemer, men hvor vulsten ender og spidser ud gav