Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 74  -  1983     side  28

     
 

 

 
 

Yngve Falk har fået ny bil. Monstrumet er måske den sidste overlevende rest af en af de hjemmelavede racere, som i slutningen af 1940'erne startede i Nordisk Specialvognsklasse herhjemme og i vore broderlande. De fleste var komponeret over en Ford V8, men den her blev lavet af Sv. E. Kronsbjerg i Odense på et FIAT 1100 chassis med en Opel Kapitän motor. Forpartiet har skiftet udseende nogle gange. Det er vogn nr. 34 på billedet til højre. En kuriositet er det i hvert fald.

 

tiklen om Bur-Wain autodieselmotorerne, har erhvervet en velholdt 7-tons Bedford model M 1939 og en perfekt og komplet Imbert gasgenerator. Har også bl.a. en canadisk militær Chevrolet C60L 1945 4-hjulstrækker. - - -Det siges, at det skyldtes en misforståelse, men lige trist er det, at »Rulleskøjte-Hansens« Mercedes Benz 540K er solgt i Tyskland. Det var den, som blev præsenteret på forsiden af Veteran-Tidende nr. 81. - - -Man skal høre meget, før øjnene triller ud, men nu er det lige før: »Tectyl« Bjarne Jørgensen har tre messing-biler

 

under restaurering, og det er alle vogne med dansk fortid: En 2-cylindres Adler Kleinwagen fra ca. 1906 (vil dog muligvis i første omgang komme til at køre med en 4-cylindret motor), en Swift fra omkring 1904 (dog med de Dion-Bouton motor) og en Adler fra omkring første verdenskrig, sidstnævnte overtages fra Erik Hovgård. Bjarne har til overflod også erhvervet Erik Nordentofts overskydende Wanderer undervogn og har netop sluttet restaureringen af en Bugatti/Brasier hybrid. - - - Claus Espeholts jubilæumsartikel om Ford V8 vakte opsigt i