|
Max Schreiners J.1
Den flødefarvede 4-personers J.1 med nougatfarvede skærme
(en klassisk M.G. farvekombination) på Forum udstillingen marts
1933 må være samme vogn, som motorsportsmanden, assurandør Max
Schreiner fik indregistreret under A 6002. Den har chassis nr.
J.0469 og motornummer 1585AJ, og fabrikken eksporterede den til
Krøyer 8. februar 1933 – passende til udstillingen i marts. I
april var der en reklamation over differentialet, men ejerens navn
er ikke registreret hos M.G. I |
|
sommeren 1936 derimod fremgår det, at den ejes
af en Per L. W. Schmidt, Strandgade i København, som har den
indregistreret under K 9645. Han bor dog på det tidspunkt på Oriel
College i Oxford og får motoren hovedrepareret hos M.G. formedelst
£ 31.
Jens Øvli Bredstrup købte J.0469 i 1967 som vrag af
Erik Hovgård. Den blev restaureret over et par år, malet rød med
sorte skærme og Bredstrups genvordigheder med at få den klar til
deltagelse i løb sæsonen 1969 kan man læse om i BhT 22. Desværre
måtte Bredstrup for et par år siden ved sin |
|
|
overgang til pensionisternes rækker skille sig af med
vognen, og trods ihærdige forsøg var det ikke muligt at finde en dansk
køber. Den minderige M.G. endte i Schweiz – absurd nok omtrent samtidig
med at Erik Koux indførte en J.2 fra Schweiz til sin søn Christian.
Nu da vognens fortid er afdækket, burde et behjertet menneske
hente klenodiet hjem igen.
Grosens J.1
Torben Strand købte i 1934 en rød J.1 af Ole Grosell, der
formentlig havde anskaffet den som ny. Strand var lige fyldt 18 år og
deltog straks efter i et Hubertus-løb og vandt sin klasse. Året efter var
han med i løbet på Frederikssund Stadion grundlovsdag, i konkurrence med
blandt andre en M Midget og en F.1 Magna.
Torben Strand mente, at det var Even Ibsens vogn, han havde
haft, men det dementeres af papirerne på
Den 18-årige Torben Strands J1 var udstyret med nogle gevaldige horn,
en ikke mindre prangende ekstralygte, for ikke at tale om kølerfiguren,
|
|