|
I Slagelse har Niels M. Pedersen en J.2 med chassis nr.
3170. Familien anskaffede den for 22 år siden, den havde ikke original
motor og kører for øjeblikket med en Morris 1000 maskine. Fabriksarkivet
fortæller, at den blev leveret med grønt standardkarrosseri til Krøyer
i Danmark 25/5 1933. Tilsyneladende stod den usolgt et helt år. Papirerne
siger I. indregistrering
|
|
22. maj 1934 under M 17.446, og det nummer hører til i
selve Odense. Første ejer ukendt. Det samme gælder ophavsmanden til
specialkarrosseriet. Fabrikken afviste i februar 1937 to reklamationer
over knækket krumtap. 19. april 1937 slog en ung fynsk greve hovedet af
sig selv og en københavnsk veninde, da han ville smutte under en
jernbanebom i sin grønne M.G. J.2!
SIDSTE om J.1
Ved redaktionens slutning erfarer vi, at Even Ibsen i efteråret
1933 formidlede Schreiners J.1 til Grosell. I så fald blev den altså
malet rød, inden Torben Strand købte den — og var lys igen da Per
Schmidt havde den. Så var der alligevel kun to.
Niels M. Pedersens J2 Special. |
|
P Midget
I marts 1934 afløstes J-serien af den mere robuste P-serie, som
blev lavet med samme motor som J-serien indtil maj 1936, og fra september
1935 kunne den også fås med knap 100 cc og 7 bhk mere under benævnelsen
PB. Der blev lavet 1973 PA og 526 PB. Vi kender ingen dansk-ejede
modeller, der har været her fra ny.
De PA-modeller, Jarl Korremann, Peter Lykkeberg og Eyvind
Reib har, er alle indført efter krigen, Reibs tilsyneladende uden motor.
Den har i dag en Morris 10 maskine, eller noget lignende.
Og John Hassalls PB er rejsegods.
Magna og Magnette
For at udfylde et hul i modelrækken kom der i
efteråret 1931 en sportsvogn med en lille 6-cylindret motor under navnet
Magna. Den var nært beslægtet både med 'M' Midget og med Wolseley
Hornet, hvis motor den havde i lidt ændret udgave. Chassiset var
underslung bagtil.
Den første udgave, F.1, blev leveret 4-sædet åben eller
lukket. |
|