|
Højer cabrioleten
Som mange vil vide fik Nellemann bygget nogle serier af
cabriolet-karrosserier på Nash og Wolseley chassiser hos Jensen og Søn i
Højer. Se BhT nr. 58. På et tidspunkt undfangedes den idé også at lade
en M.G. Midget få karrosseri i Højer.
Der blev brugt en færdig TA roadster til eksperimentet, og den
originale karrosse blev pillet af. T Midgets blev ikke leveret som chassis.
|
|
Claus Genner-Andersens TA er enestående i vor M. G.-historie ved at
være arvegods. Hans forældre købte den som ny i april 1939. Vognen har
aldrig været totalrenoveret, den er fuldstændig original og har kørt
omkring 150.000 km.
Resultatet blev en ganske køn, men noget haletung vogn,
hvis bagagerum ikke var meget bevendt, fordi det næsten helt fyldtes af et
indbygget værktøjsarrangement. Køberen skal have været en Bille-Brahe i
Charlottenlund.
Efter krigen ejedes vognen en tid lang af en listefabrikant på
Østerbro i København, men da han byttede den til en BMW 328 var den
kortvarigt hos motorsportsmanden Mogens Skarring. Siden har den skiftet ejer
talrige gange og været vidt omkring i landet, i stadig ringere stand,
indtil det for nogle år siden gik helt galt. Den var endt i Sydjylland (på
det tidspunkt havde den overladt sin originale motor til Dorte Johansens TA),
og desværre hos én som manglede forståelsen for at bevare dette danske
klenodie. Karrossen blev skrottet til fordel for en standard
roadster-karrosse, indførte fra England. Det var så meget mere fjollet,
|
|
Næsten færdig i Højer.
som gerningsmanden snart efter solgte vognen videre.
Så nu er det bare rammen af en »ordinær« TA i Midtjylland,
der er sidste mindelse om Højer cabrioleten.
Værkfører Syhest Andersen fortæller, at samarbejdet med
Jensen foregik på den måde, at chassiserne blev sendt med jernbane til
Højer, og når vognene var ved at være færdige tog han toget derover og
puslede det mekaniske færdigt — for så at køre vognene ad landevejen
tilbage til København. M.G. dannede i den henseende en undtagelse, idet den
gjorde begge veje med jernbane.
|
|